سیاسی

تلاش های عراق برای بازگشایی گذرگاه مرزی با سوریه

بسیاری ناظران معتقدند که بازگشایی این گذرگاه بیش از هر چیز اهداف سیاسی دارد.

میدل ایست نیوز: در دومین هفته پیاپی اقدامات عراق برای بازگشایی گذرگاه مرزی زمینی ولید میان این کشور و سوریه که از سال 2014 در پی حمله تروریست های داعش بسته شده بود ادامه یافته است.

«احمد الحمدانی»، کارشناس سیاسی عراقی شدت گرفتن تلاش های عراق برای بازگشایی این مرز را، با وجود آنکه فایده اقتصادی یا بازرگانی چندانی برای هر دو کشور ندارد، نشان دهنده تمایلی سیاسی و چه بسا با تشویق ایران می داند.

او تأکید کرد که بازگشایی این مرز برای شهروندان دو کشور اهمیت چندانی ندارد به خصوص که این گذرگاه دو استان جنگ زده انبار در عراق و دیرالزور در سوریه را به هم وصل می کند و از آنجا که مخالفان حکومت سوریه در دیرالزور به سر می برند قاعدتا استفاده از این گذرگاه مرزی بسیار محدود خواهد بود. اما دولت سوریه افتتاح این گذرگاه ها را دستاوردی برای خود می داند هرچند هیچ تلاشی در این باره نکرده و همه هزینه های بازگشایی این مرز و بازسازی نقاط مرزی بر عهده عراق بوده است.

مقامات عراقی در استان انبار و بغداد به «العربی الجدید» گفته اند که بازگشایی این گذرگاه بیش از آنکه به کار مبادلات تجاری یا انتقال افراد بیاید، امری سیاسی است. چون هردو کشور چیزی برای صادر کردن ندارند و مسیر همچنان برای مسافران خطرناک است.

ماه گذشته «عثمان الغانمی» رئیس ستاد ارتش عراق با صدور بیانیه ای رسمی از افتتاح گذرگاه مرزی عراق و سوریه در آینده نزدیک خبر داد. او در بیانیه خود تأکید کرد که هماهنگی ها میان دو کشور از طریق «مرکز تبادل اطلاعات مشترک» که تأسیس شده و علاوه بر این دو کشور، ایران و روسیه نیز در آن حضور دارند ادامه خواهد یافت.

یک افسر عراقی در نیروهای مرزبانی عراق در استان انبار تأکید کرد که در مدت گذشته 15 پاسگاه در مرزهای عراق و سوریه ساخته شده است و حدود 3 تُن آوار جنگی از گذرگاه و مناطق پیرامونی آن برداشته شده است و تلاش ها برای آسفالت مسیر و آماده کردن گذرگاه مسافران و نیز بازسازی سالن کنترل گذرنامه ها و دیگر خدمات ادامه دارد.

این افسر تأکید کرد که این گذرگاه زیر نظر نیروهای نظامی عراقی است که گردان هایی وابسته به حشد الشعبی نیز با آنها همکاری می کنند.

«عبدالسلام الکبیسی»، عضو شورای استانداری شهر مرزی قائم هم گفت که بازگشایی این گذرگاه مرزی تأثیر اقتصادی چندانی برای دو کشور نخواهد داشت و افزود که چه بسا هدف از بازگشایی این گذرگاه انتقال کالاهایی از کشوری سوم مثلا ایران باشد.

مقامات دیگری در استان انبار نیز پیش بینی کرده اند که در آینده نزدیک شاهد دیدارهای متقابل مقامات عراق و سوریه باشد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا