سیاسی

طرح سه مرحله ای عراق برای حفظ امنیت مرزهایش با سوریه

یک مقام آگاه جزئیاتی از طرح امنیتی عراق برای حفظ مرزهای با سوریه را افشا کرد.

میدل ایست نیوز: با پایان عملیات نظامی در منطقه باغوز سوریه در نزدیکی استان انبار عراق، موضوع حفظ امنیت مرزهای عراق و سوریه بار دیگر مورد توجه قرار گرفته است.

مرز عراق در سال های گذشته پس از 2003 گذرگاه عبور ستیزه جویان خارجی به عراق بود و نه نیروهای نظامی امریکایی توانسته بودند کنترل کامل آن را به دست بگیرند نه نیروهای عراقی و همواره این منطقه نقطه ضعف دستگاه امنیتی عراق بود. تروریست های داعش نیز در زمان سلطه خود بر بخش های بزرگی از عراق و سوریه منطقه مرزی دو کشور را به هم متصل ساخت.

مرزهای دو کشور از منطقه قائم در عراق و البوکمال در سوریه آغاز می شود با گذر از حصیبه و زویه و مکر الذیب و وادی الابیض و رأس الجن و بیار الحجاج در استان انبار به جزیره موصل و سپس بعاج و ربیعه و در نهایت به مثلث فیشخاپور در مرز عراق و سوریه و ترکیه در استان نینوا می رسد.

عراق سه گذرگاه مرزی با سوریه دارد که مهم ترین آنها گذرگاه ربیعه ـ یعربیه در شمال مرزهای دو کشور در استان نینوای عراق است. گذرگاه مرزی قائم ـ البوکمال نیز گذرگاه اصلی دو کشور است.

«فالح الفیاض» مشاور امنیت ملی عراق و رئیس هیئت حشد الشعبی ماه گذشته از تدوین «طرحی مهم» برای تأمین مرزهای عراق خبر داد و گفت که دولت عراق طی پروژه ای عظیم و مهم که ابعاد فنی و تکنیکی و هندسی در آن در نظر گرفته شده سازوکاری برای تأمین امنیت مرزها تدوین کرده است که سال آینده عملی خواهد شد.

یک منبع مطلع که نخواسته نامش فاش شود به «الناس نیوز» درباره این پروژه توضیحاتی داده و گفته که قرار است این پروژه طی سه مرحله اجرا شود.

این منبع گفته که مرحله اول این پروژه ایجاد دیواره های خاکی معمول در مرز و در مناطق خاص براساس اهمیت آنهاست و مرحله دوم استفاده از فناوری پیشرفته و دوربین های مادون بنفش و حسگرهای از راه دور برای رصد هرگونه فعالیت مشکوک در منطقه است.

در این مرحله همچنین از دوربین های متحرک و ماشین های مرورگر و بالگرد نیز برای دریافت اطلاعات به صورت منظم استفاده می شود.

به گفته این منبع مرحله سوم این پروژه انتشار نیروهای ویژه گذرگاه های مرزی تابع وزارت کشور در مناطق حساس یا نقاط قرمز مرز است.

«هاشم الهاشمی» کارشناس امنیتی عراقی درباره این طرح تأکید کرد که پایان عملیات نظامی در سوریه تحول تازه ای در انتشار نیروهای عراقی ایجاد نکرده است.

به گفته الهاشمی نیروهای حشد الشعبی در جنوب سنجار تا منطقه ام جریص استقرار یافته اند و از ام جریص تا صفوک زیر نظر ستاد عملیات نینواست و از صفوت تا رمانه زیر نظر ستاد عملیات جزیره.

او افزود که در کنار این نیروها نیروهای مرزی با تجهیزات کامل نظامی حضور دارند.

«یحیی الکبیسی» کارشناس سیاسی عراقی نیز در مقاله ای پیش بینی کرد که حساسیت در این مرز به این زودی ها پایان نیابد و افزود که این منطقه جدا از عراق و سوریه برای ترکیه و ایران و ایالات متحده نیز اهمیت بسیار دارد و هرکدام استراتژی خاصی برای این منطقه در نظر گرفته است.

منبع
ناس نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا