سیاسی

«محمد الحلبوسی»: متحد «العامری»، مورد اعتماد امریکا

ناظران معتقدند که الحلبوسی در سفر خود به امریکا توانسته اعتماد کاخ سفید را به خود جلب کند.

میدل ایست نیوز: «محمد الحلبوسی» رئیس مجلس نمایندگان عراق پس از بازگشت از سفری به امریکا به شخصیتی بحث برانگیز در عراق تبدیل شده است. سفری که نقطه عطفی در تاریخ فعالیت سیاسی این مهندس جوان 35 ساله است.

دیدارهای وی با مقامات بلندپایه امریکایی و اظهارات «جسورانه» اش درباره موضوع حساس حضور نظامی امریکا در عراق این تصور را ایجاد کرده که وی مورد اعتماد امریکاست و امریکا برای یافتن همپیمانانی موجه در میان سران اهل سنت عراق روی او حساب می کند. به خصوص که همه چهره های اهل سنتی که تا کنون امریکا با آنها همکاری کرده بود مهره های سوخته ای شده اند و هیچ اعتباری در میان اهل سنت عراق ندارند زیرا نتوانسته اند از حقوق آنان به شایستگی دفاع کنند.

اظهارات الحلبوسی در سفرش به ایالات متحده درباره حضور نظامی امریکا در عراق اظهاراتی غافلگیرکننده و کاملا برعکس اظهارات همپیمانانش در ائتلاف «بناء» بود. در حالی که ائتلاف بناء به رهبری «هادی العامری» از فرماندهان اصلی گروه حشد الشعبی از تلاش برای تدوین قانونی جهت اخراج نیروهای امریکایی از عراق سخن می گوید، الحلبوسی در امریکا اعلام کرد که کشور به این نیروها نیاز دارد و ماندن آنها در عراق خواست اکثریت است.

ناظران عراقی این اظهارات الحلبوسی را تلاش وی برای قطع ارتباط با رقبایی دانستند که سودای دستیابی به ریاست مجلس را داشتند. این ناظران تأکید می کنند که سفر الحلبوسی به عراق وی را به «رهبر سیاسی اهل سنت» تبدیل کرده است.

منابع مطلع خبر داده اند که رئیس مجلس عراق مورد اعتماد دوایر مربوط به پرونده عراق در امریکاست و امریکایی ها به او به چشم «شریک مورد اعتماد اهل سنت» نگاه می کنند.

تحول الحلبوسی از همپیمان نیروهای سیاسی نزدیک به تهران به نیروهای نزدیک به مواضع امریکا در زمانی انجام می شود که فشارهای امریکا بر ایران شدتی بی سابقه گرفته است.

رئیس مجلس عراق پس از بازگشت به بغداد کوشید توضیحاتی درباره مواضعش پیرامون ضرورت ماندن نیروهای امریکایی ارائه کند اما بسیاری معتقدند آنچه در واشنگتن در این باره گفته بیانگر موضع واقعی اهل سنت عراق در این باره است.

ناظران معتقدند که این تغییر موضع الحلبوسی و فاصله گرفتنش از متحدانش در ائتلاف بناء فرصت تصویب قانونی درباره اخراج نیروهای امریکایی از عراق را به شدت کاهش می دهد. اما سیاستمداران عراقی می گویند که چه بسا الحلبوسی مأمور پیگیری پروژه ای شود که پیشتر ایالات متحده آن را راه اندازی کرده بود بی آنکه به نتیجه برسد: تشکیل ایالت اهل سنت عراق.

«عزت الشابندر» سیاستمدار عراقی طی اظهاراتی بی آنکه نامی از الحلبوسی بیاورد گفت که «مایک پنس» معاون رئیس جمهور امریکا در دیدار با یک چهره عراقی راه های حفظ نیروهای امریکایی در عراق و افزایش آنها با هدف زیر نظر گرفتن فعالیت های ایران را بررسی کرده است. او مدعی شد که یکی از گزینه های مطرح در این دیدار تشکیل ایالت کنفدرالی در منطقه غرب عراق که هسته آن استان انبار باشد بوده است.

الشابندر پیشتر نیز الحلبوسی را به داشتن دو رو در تعامل با ایران و امریکا متهم کرد و گفت که او در تهران از لزوم اخراج این نیروها سخن گفت و در واشنگتن از لزوم ماندن آنها در عراق.

الحلبوسی که سابقه استانداری انبار را نیز در کارنامه خود دارد، می تواند از محبوبیت بالای خود در استان انبار برای پیش بردن ایده ایالت اهل سنت در صورت اختلاف با شرکای سیاسی شیعه در عراق استفاده کند.

برای امریکا نیز الحلبوسی شریکی مناسب برای تضمین حضورش در عراق است.

منبع
العرب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا