سرخط خبرهاسیاسی

عضو ارشد سازمان بدر: عربستان سعودی گفتمان اعتدالی را پیش گرفته است

وزیر کشور سابق عراق و عضو ارشد سازمان بدر تأکید کرد که نهاد افراط گرای دینی در عربستان رو به ضعف نهاده است.

میدل ایست نیوز: «قاسم الاعرجی» وزیر کشور سابق عراق تأکید کرد که عربستان سعودی گفتمان اعتدالی را پیش گرفته و به تساهل و تسامح فرامی خواند.

الاعرجی که از سران سازمان بدر به ریاست «هادی العامری» است با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی فیسبوک تأکید کرد که نهاد دینی در عربستان سعودی که اکثر اعضای آن وهابی های تندرو بودند پیش از این قدرت و سلطه فراوانی داشت و نفرت از دیگر مذاهب اسلامی اعم از سنی و شیعه را تبلیغ می کرد.

به گفته الاعرجی این نهاد جوانان را به جنگ و مبارزه فرا می خواند که نمونه های آن را در افغانستان و بعدتر در افریقا و عراق و سوریه دیدم.

او ادامه داد که با قدرت گرفتن ملک «سلمان بن عبدالعزیز» روند امور در عربستان تغییر کرد و سلطه و حوزه نفوذ این نهاد کاهش یافت و تندروها از قدرت دور شدند و بسیاری از آنها که منبر و خطبه نماز جمعه در مکه و مدینه را در اختیار داشتند کنار گذاشته شدند.

وی افزود که این روند با تغییر نظام آموزشی و ترغیب نوجوانان به هنر و تئاتر و وحدت اسلامی پی گرفته شد و ولیعهد عربستان نیز در مصاحبه ای تأکید کرد که در عربستان چیزی به نام وهابیت وجود ندارد و هرچه هست سنی و شیعه است.

الاعرجی این سخن را تحولی مهم و سخنی بی سابقه دانست و گفت که در پرتو این متغیرات «به جرئت» می گوید که باید عراق باید از هر تلاشی برای مبارزه با افراط گرایی و کینه ورزی و نفرت پراکنی در هر نقطه دنیا حمایت کند.

او به نحوه برخورد مقامات عربستانی با حجاج و تغییری که در این برخورد پیش آمده نیز اشاره کرد و گفت که پیش از این قبرستان بقیع بسته بود و نماز خواندن روی مهر مشکل ایجاد می کرد اما اکنون چنین نیست و بسیاری چیزها تغییر کرده است.

این عضو ارشد سازمان بدر تأکید کرد که به جای تلاش برای «جلب رضایت این و آن» و عجله در داوری درباره افراد باید به فکر حفظ خون مردم بود زیرا برای کاسبان جنگ اینکه فرد کشته شده چه مذهبی دارد هیچ اهمیتی ندارد، «مهم برای آنها این است که کسب و کارشان رونق داشته باشد و بچه هایشان در بهترین دانشگاه های جهان تحصیل کنند».

قاسم الاعرجی پیش از این نیز در مصاحبه ای تأکید کرده بود که هیچ شاهدی مبنی بر حمایت عربستان سعودی از داعش و تروریسم در عراق وجود ندارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا