سیاسی

اختلافات احزاب دست راستی مانع اصلی «نتانیاهو» در تشکیل دولت

«نتانیاهو» در حالی امیدوار به تشکیل دولت است که احزابی که در پی ائتلاف با آنهاست اختلافات شدیدی با یکدیگر دارند.

میدل ایست نیوز: همه نشانه ها نشان می دهد که شرط هایی که احزاب دست راستی اسرائیل برای مشارکت در دولت آینده اسرائیل تعیین خواهند کرد باعث می شود که کار «بنیامین نتانیاهو» برای تشکیل دولت جدید مطلقا آسان نباشد.

احزاب دست راستی و مذهبی در اسرائیل می دانند که بدون مشارکتشان نتانیاهو نمی تواند دولت آینده را تشکیل دهد و برای همین خواستار امتیازهای بیشتری از وی خواهند شد، به خصوص که می دانند نتانیاهو سراغ گزینه تشکیل دولت وحدت ملی با مشارکت ائتلاف «بنی گانتس» نخواهد رفت چون این ائتلاف حاضر نیست به او دربرابر اتهامات فسادی که متوجه وی شده کمکی کند.

آنچه مسیر تشکیل دولت را برای نتانیاهو دشوارتر خواهد کرد این واقعیت است که مطالبات گروه های دست راستی با یکدیگر تعارض هم دارد، مثل «اویگدور لیبرمن» خواستار آن است که دولت آینده قانون سربازی اجباری را که مصوب کنست است اجرا کند و این را شرط مشارکت در دولت ائتلافی نتانیاهو تعیین کرده است. اجرای این قانون به معافیت محصلان مدارس حریدی پایان خواهد داد و این چیزی است که احزاب وابسته به جریان حریدی یعنی حزب شاس و «یهودوت تورات» به شدت با آن مخالف اند و شرط مشارکتشان در دولت آینده را تغییر بندهای این قانون تعیین کرده اند.

علاوه بر این لیبرمن مشارکت در دولت آینده را مشروط به واگذار مجدد پست وزارت جنگ به خود می داند تا بتواند اختیارات لازم برای تأثیر بر عملیات نظامی را داشته باشد. او علنا گفته که هدفش از پافشاری بر وزارت دفاع آن است که استراتژی کاملا متفاوتی را در قبال نوار غزه پیش بگیرد.

دربرابر، نتانیاهو اصرار دارد که سکان وزارت دفاع را دست خود نگه دارد چون این پست در کنار نخست وزیری جایگاه سیاسی وی در داخل اسرائیل را تقویت می کند ضمن آنکه درباره استراتژی مورد نظر لیبرمن با وی اختلافات جدی دارد.

نتانیاهو در تبلیغات انتخاباتی خود بارها تأکید کرد که می توانسته درباره حمله همه جانبه به حماس در غزه تصمیم بگیرد اما این کار را نکرده چون آن را به سود منافع استراتژیک و امنیتی اسرائیل نمی داند.

ناظران پیشبینی کرده اند که در نهایت لیبرمن به سمت وزارت امور خارجه دست یابد، سمتی که میان سال های 2013 تا 2015 به وی واگذار شده بود.

احزاب حریدی که دومین تشکل بزرگ حزبی بعد از لیکود در دولت آینده خواهند بود بی تردید خواستار افزایش بودجه نهادهای آموزشی و دینی خود خواهد شد و این در حالی است که نمایندگان لیکود بر ضرورت حفظ چارچوب های کلی بودجه تأکید کرده اند.

جدا از این، توزیع مناصب در دولت آینده بسیار دشوار خواهد بود. سران لیکود به خصوص آنها که در انتخابات مقدماتی جهت تشکیل لیست نمایندگان حزب رأی بالا آورده اند برای دستیابی به سمت های دولتی رقابتی سخت دارند.

براساس اخبار غیررسمی منتشرشده نتانیاهو به طور خاص در توزیع مناصب در دولت آینده بر روابط شخصی خود با چهره های لیکود تکیه خواهد کرد.

شبکه تلویزیونی رسمی اسرائیل (کان) شب گذشته با پخش گزارشی خبر داد که یواف گالانت، از نزدیک ترین سران لیکود که در دولت سابق سمت وزارت اسکان را بر عهده داشت پستی مهم در دولت جدید خواهد گرفت. همچنین یسرائیل کاتس و یووال شتاینتز.

نتایج نهایی انتخابات اسرائیل روز جمعه اعلام شد که نشان می داد حزب لیکود به ریاست نتانیاهو به 36 کرسی در مجلس دست یافته است. نتانیاهو اعلام کرد که دولت جدید را با ائتلاف احزاب دست راستی و احزاب مذهبی تشکیل خواهد داد. جدا از لیکود، حزب اتحاد دست راستی و حزب «اسرائیل بیتنا» (لیبرمن) هر کدام با پنج کرسی و حزب یهودوت تورات با هفت کرسی و حزب شاس با هشت کرسی و حزب «کلنا» (موشه کحلون) با چهار کرسی با دولت جدید باید ائتلاف کنند.

بزرگ ترین بازندگان انتخابات اخیر حزب «راست جدید» به ریاست «نفتالی بنت»، وزیر آموزش اسرائیل، و «آیلت شاکد»، وزیر دادگستری در دولت سابق، بود که نتوانست به مجلس راه یابد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا