سیاسی

یک مقام بلندپایه عراقی از «فشارهای بی سابقه ایران» بر عراق برای اخراج نیروهای امریکایی خبر داد

به گفته این مقام آگاه ایران از اظهارات رئیس جمهور و رئیس مجلس عراق درباره نیروهای خارجی بسیار خشمگین است.

میدل ایست نیوز: موضوع خروج نیروهای امریکایی از عراق همچنان در عراق محل بحث است و همزمان با تلاش های چند تشکل سیاسی در عراق برای تدوین و تصویب قانون مربوط به خروج این نیروها از کشور «العربی الجدید» به اطلاعاتی دست یافته که نشان می دهد طرف ایرانی از مواضع اخیر رئیس جمهور و رئیس مجلس عراق در این باره گله مند است.

چهار تشکل سیاسی یعنی ائتلاف دولت قانون (نوری مالکی)، سازمان بدر (هادی العامری)، مجلس اعلای اسلامی عراق (همام حمودی)، و جریان صدر با کمک مستشاران حقوقی پیش نویس قانونی را به مراحل انتهایی رسانده اند که به گفته یک منبع آگاه حاضر در مذاکرات تدوین این قانون، به موجب آن دولت عراق موظف است که تا پیش از ژانویه 2021 عراق را از وجود هرگونه سرباز امریکایی خالی اعلام کند.

این بدان معناست که دولت عراق 18 ماه فرصت خواهد داشت تا موضوع خارج کردن همه نیروهای خارجی از عراق را که ذیل چتر ائتلاف بین المللی ضد داعش در عراق حضور نظامی دارند پیگیری کند.

یک مقام بلندپایه عراقی نیز به العربی الجدید گفته که ایران از مواضع برهم صالح و محمد الحلبوسی درباره حضور نیروهای نظامی امریکایی در عراق به شدت ابراز نارضایتی کرده و انتظار موضع روشن و صریح مقامات عراقی را درباره خروج این نیروها داشته است.

این منبع افزوده که رؤسای جمهور و مجلس عراق حاضر نشده اند مخالفت خود با حضور امریکا در عراق را به صورت رسمی و علنی ابراز کنند و علاوه بر این اظهاراتی بیان کرده اند که از آن می توان چنین برداشت کرد که با ادامه حضور امریکایی ها در عراق در چارچوب ائتلاف بین المللی مشکلی ندارند. این دلخوری به خصوص درمورد الحلبوسی است که در واشنگتن از حضور امریکایی ها در عراق تقدیر کرد. به نظر ایران این مواضع با مواضع پیشین الحلبوسی در این مورد کاملا متناقض است.

این مقام بلندپایه تأکید کرده که شانه خالی کردن مقامات عراقی از موضع گیری صریح و شفاف در این باره به «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق نیز فرصت مانور داده است، هرچند او به شدت از جانب ایران تحت فشار است. عبدالمهدی در این باره بر توافق مقامات و نیروهای سیاسی عراق برای تصمیم گیری در این باره سخن می گوید و به گزارش های نظامی و امنیتی که با این اقدام مخالف اند استناد می کند و البته بهانه روشن نبود تکلیف وزارتخانه های کشور و دفاع را نیز دارد تا هرگونه اقدام عملی در این باره را به تعویق بیندازد.

این منبع تأکید کرده که فشار ایران بر مقامات بلندپایه سیاسی در این باره بسیار شدت گرفته است.

برهم صالح روز پنج شنبه در دیدار با «ایرج مسجدی» سفیر ایران در عراق تأکید کرد که عراق اجازه نخواهد داد که به پایگاه یا گذرگاهی برای آزار همسایگان یا تنش در منطقه تبدیل شود.

«رعد الدهلکی» عضو ائتلاف الوطنیه (به ریاست علاوی) در واکنش به این اطلاعات گفت که این یک موضوع کاملا مربوط به عراق است و موضع رئیس جمهور و رئیس مجلس در این باره روشن است و آنان به نخست وزیر در مقام فرمانده کل نیروهای مسلح و مسئول پرونده امنیتی کشور برای تصمیم گیری آزادی لازم را داده اند.

او گفت که رئیس مجلس به روشنی تأکید کرد که استان های آزادشده از چنگ داعش همچنان برای حفظ امنیت خود نیازمند جامعه بین المللی هستند تا بتوانند نیروهای خود را آموزش دهند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا