سیاسی

«فالح الفیاض» نامه رسان سران منطقه

یک مقام آگاه گفت که الفیاض در دیدارهای مکرر خود با «بشار الاسد» پیام های سران عراق و دیگر کشورهای منطقه را به وی می رساند.

میدل ایست نیوز: دیدارهای مکرر «فالح الفیاض»، رئیس هیئت «الحشد الشعبی» و مشاور امنیت ملی عراق با «بشار الاسد»، رئیس جمهوری سوریه بحث های بسیاری درباره محتوای این دیدارها و دیدارهای اخیر الفیاض با مقامات ایران و عربستان و روسیه در پایتخت های این کشورها به میان آورده است.

الفیاض روز شنبه برای دومین بار در سه ماه گذشته با بشار الاسد دیدار کرد. بیانیه رسمی پس از این دیدار تفاوتی با دیدار سابق نداشت. الفیاض قدرت سوریه و پیروزی اش بر داعش را پیروزی عراق دانسته و گفته که عکس آن هم صحیح است و هر دستاورد نظامی در عراق به سود ثبات در سوریه است.

الفیاض، مشاور امنیت ملی عراق، که سمتی تشریفاتی و غیر اجرایی است، و رهبر هیئت الحشد الشعبی که هیئتی مشرف بر حدود 70 گردان مسلح در عراق است که اکثرا متحد ایران هستند، در ژانویه گذشته پس از سفر خود به دمشق به ریاض رفت و پس از آن نیز به مسکو سفر کرد. او پیش از این سفرها دیدارهایی نیز با مقامات ائتلاف بین المللی ضد داعش و همچنین بازدیدی میدانی از نقاط مرزی عراق و سوریه و نیز دیدارهایی با فرماندهان نظامی ارتش و گروه های نظامی عراق داشت.

یک مقام بلندپایه نظامی در بغداد که نخواسته نامش فاش شود به «العربی الجدید» گفت که این دیدارهای گوناگون الفیاض و دیدارهای چندباره اش با بشار الاسد «فقط در حد نامه رسانی» است و او پیش از این نیز دیدگاه های مقامات عراقی و غیر عراقی را به بشار الاسد منتقل کرده است.

به گفته این مقام آگاه دولت عراق در شرایط کنونی ترجیح می دهد تماس مستقیم با بشار الاسد نداشته باشد و هدف اصلی این دیدارها هماهنگی است و الفیاض را بیشتر می توان یک حلقه وصل یا نامه رسان دانست. این مقام افزود که سفر روز شنبه الفیاض به عراق به منظور بررسی اوضاع در مرزهای عراق و سوریه و خلأ حضور نیروهای امریکایی در منطقه استراتژیک تنف است.

«احمد الحمدانی»، کارشناس سیاسی عراقی تأکید کرد که الفیاض روابط بسیار خوبی با ایرانی ها و امریکایی ها و عربستانی ها به طور خاص با شخص «ثامر السبهان»، سفیر سابق عربستان در عراق و وزیر مشاور در امور خلیج، و نیز روابط شخصی و قدیمی با بشار الاسد دارد که باعث می شود گزینه مناسبی برای رساندن پیام های این و آن باشد.

او احتمال داد که موضوع دیدار اخیر با بشار الاسد موضوع زندانیان داعش و وضعیت مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه باشد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا