سیاسی

تفاهمات حماس و اسرائیل همچنان در انتظار دستاوردهای عملی

به نظر می آید که اسرائیل پس از اجرای انتخابات در عملی کردن تفاهمات کوتاهی و کندی نشان می دهد.

میدل ایست نیوز: مردم غزه همچنان منتظر تحقق نتایج عملی تفاهمات حماس با اسرائیل با وساطت مصر و ضمانت قطر و سازمان ملل هستند، در حالی که به نظر می آید اسرائیل در عمل به تعهدات خود امروز و فردا می کند به خصوص که انتخابات اسرائیل نیز به پایان رسیده است.

در حالی که فضای صید مجاز برای شهروندان غزه بیشتر شده و وضعیت برق بهبود یافته و صادرات و واردات وضعیت بهتری پیدا کرده، اما این همه به تفاهمات مرحله اول مربوط می شود. پروژه های مربوط به زیرساخت ها در غزه همچنان بسیار کند پیش می رود.

منابع فلسطینی به «العربی الجدید» گفته اند که مرحله دوم تفاهمات که شامل ساختن شهرک های صنعتی و تسهیل انتقال مواد اولیه «ممنوعه» می شود و مهم ترین بخش تفاهمات است تا ماه های آینده اجرایی خواهد شد.

به گفته این منابع این تفاهمات ربطی به توقف تظاهرات بازگشت و شکستن تحریم غزه ندارد و حماس فقط متعهد به آن شده که تظاهرات کنندگان به رفتارهای خشونت آمیز دست نزنند که این تعهد عملی شده است، هرچند اگر معلوم شود که اسرائیلی ها دارند امروز و فردا می کنند این اقدامات ازسر گرفته خواهد شد.

«عبداللطیف القانوع» سخنگوی حماس تأکید کرد که تفاهمات به قوت خود باقی است اما به نظر می آید که اسرائیل در حال کوتاهی در اجرای آنهاست و افزود که «اگر اسرائیل به تعهدات خود عمل نکند ملت فلسطین توانایی اجرایی کردن آنها را دارند».

او ادامه داد که این تفاهمات به ادامه راهپیمایی های بازگشت یا طرح های حماس برای جلوگیری از اجرایی شدن تحمیلات امریکا در قالب طرح موسوم به «معامله قرن» ربطی ندارد.

«ولید القططی» عضو دفتر سیاسی جنبش جهاد اسلامی اما معتقد است که این تفاهمات تاکنون فایده ای عملی برای شهروندان نداشته است. او تأکید کرد که واسطه و ضامن اجرایی شدن این تفاهمات مصر و قطر و سازمان ملل هستند و سلاح مقاومت فلسطینی در غزه و توده های شرکت کننده در تظاهرات مانع از عهدشکنی اسرائیل خواهند شد.

به گفته القططی در صورتی که اسرائیل براساس زمان بندی تعیین شده به تعهدات خود عمل نکند نیروهای مقاومت بار دیگر به شدت عمل خود بازخواهند گشت و همه گزینه ها را پیش روی خود می بینند.

«اسماعیل هنیه» چند هفته پیش خبر داده بود که مذاکرات با طرف اسرائیلی به مراحل پایانی رسیده است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا