سرخط خبرهاسیاسی

واکنش عربستان و امارات به تنش میان عراق و بحرین

عربستان ابراز امیدواری کرد که دو کشور روابط خود را تقویت کنند و اختلافات را بر اساس اصل احترام متبادل کنار گذارند.

میدل ایست نیوز: وزارت امور خارجه عربستان سعودی به تنش اخیر میان عراق و بحرین در پی اظهارات اهانت آمیز وزیر امور خارجه بحرین درباره «سید مقتدی صدر» واکنش نشان داد.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی به نقل از مقامی در وزارت امور خارجه این کشور اعلام کرد که عربستان سعودی دخالت در امور داخلی کشور برادر بحرین مطلقا نمی پذیرد.

این مقام تأکید کرد که عربستان سعودی امیدوار به بهبود و تقویت روابط میان بحرین و عراق که دو کشورهای برادر محسوب می شوند و برقراری احترام متبادل به منظور تقویت امنیت و ثبات منطقه ای است.

پیش از این وزارت امور خارجه امارات نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که «با اهتمام فراوان و نگرانی شدید اظهارات صادرشده از سوی کشور برادر عراق درباره کشور برادر بحرین پیگیری می کند» و تأکید کرد که همه باید آگاه باشند که جلوگیری نکردن از آنچه باعث تیرگی روابط برادران می شود جز به تنش نخواهد انجامید.

در بیانیه وزارت امور خارجه امارات تأکید شده که کشورهای عربی بیش از هر زمان نیازمند همکاری و ارتباط و احترام به استقلال و حاکمیت ارضی و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر هستند».

تنش میان عراق و بحرین پس از آن رخ داد که سیدمقتدی صدر با صدور بیانیه ای راهکاری برای کاهش تنش های منطقه پیشنهاد کرد که یکی از مواد آن توافق ایران و عربستان برای تغییر حاکمان یمن و بحرین و سوریه بود.

راهکاری که وزیر امور خارجه بحرین را به واکنشی اهانت آمیز واداشت و او با انتشار توئیتی عراق را کشوری سرسپرده ایران خواند. بسیاری از مقامات و چهره های سیاسی عراق و وزارت امور خارجه این کشور این اظهارات را به شدت محکوم کردند.

منبع
سی ان ان

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا