سیاسی

فالح الفیاض مشاور امنیتی نخست وزیر عراق می شود/ سائرون در صدد تصدی ریاست بانک مرکزی

یک منبع آگاه اعلام کرد که ائتلاف سائرون برای تصدی ریاست بانک مرکزی عراق با گروه‌های سیاسی این کشور وارد مذاکره شده است.

میدل ایست نیوز: یک منبع آگاه اعلام کرد که ائتلاف سائرون، فراکسیون‌های سیاسی را بین بر‌عهده گرفتن یکی از دو منصب مخیر کرده است که این دو منصب مشاور امنیت ملی و رئیس بانک مرکزی است.

این منبع در مصاحبه با الخطوه برس اعلام کرد که سائران وارد مذاکراتی برای تصدی یکی از این دو پست شده است، اما این ائتلاف از تصدی مشاور امنیت ملی در مقابل تصدی پست رئیس بانک مرکزی کوتاه آمده است.

وی ادامه داد: توافقی حاصل شده که به موجب آن، فالح الفیاض، مشاور امنیت ملی کنونی به عنوان مشاور امنیتی نخست وزیر تعیین میشود و در تمامی نشست های کابینه حضور می یابد اما وی حق دادن رای به مصوبات را ندارد.

در این راستا، «ایسر الجادری»، عضو کنگره عمومی جریان حکمت در مصاحبه با خطوه برس عنوان داشت: جریان حکمت وارد مذاکرات نه با سائرون و نه با هیچ طرف دیگری درخصوص تقسیم پستها، ارگان‌ها و نهادها نمیشود.

وی ادامه داد: این وضعیت ما را به جایگاه اول برمیگرداند که همان سهمیه بندی و تقسیم پست‌ها است و این امر ما را از تغییر و اصلاح و ارزیانی عملکرد نهادهای کشور دور می سازد که این موضوع شکاف بزرگی را ایجاد کرده بود.

وی تصریح کرد: ما به صورت ضمنی در مورد این مساله توافق کرده ایم که موضعی مخالف داشته باشیم، چراکه رایزنی ها انجام نشده و در مورد جزئیات مربوط به ساختار وزارتخانه‌ها گفت‌وگو نشده است. ما امیدوار هستیم که بررسی این مسائل در اختیار عادل عبدالمهدی، نخست وزیر گذاشته شود. اگر سائرون این رویکرد را در پیش بگیرد، موضعی اشتباه بوده و منجر به بازگشت مجدد به مساله سهمیه‌بندی‌ها و ادامه فساد و ریشه دواندن آن می‌شود.

وی تاکید کرد: ما بخشی از مذاکرات در چارچوب تقسیم پست‌ها و جایگاه‌ها نیستیم و امیدواریم که این مساله به کمیسیون‌های پارلمان و بخش قانون‌گذاری واگذار شود.

همزمان، منابع دیگری در مصاحبه با خطوه برس گفتند: سائرون با تلاش برای تصدی پست مشاور امنیت ملی، نام حاکم الزاملی را برای برعهده گرفتن این منصب مطرح کرده است و این امر پس از آن صورت گرفته که نام این شخص برای تصدی پست قائم مقام وزارت کشور مطرح شده بود.

در خصوص مذاکرات سائرون برای تصدی یکی از این دو پست، «محمد کریم البلداوی»، از نمایندگان ائتلاف الفتح در مصاحبه با خطوه برس گفت: موضوع کوتاه آمدن سائرون از پست مشاور امنیت ملی جهت تصدی پست بانک مرکزی، به صورت رسمی مطرح نشده است و ممکن است در چارچوب مذاکرات سیاسی مطرح شود و این امر باید مورد مذاکره فراکسیون ها و توافقات قرار بگیرد.

وی گفت: در جریان مذاکرات، ممکن است که رویکردی میان فراکسیون‌ها حاصل شود که این امر تابع کرسی‌های انتخاباتی است.

وی درخصوص نامزدهای وزارت کشور تصریح کرد: شخصیتهایی که برای تصدی پست وزارت کشور مطرح شده اند افراد محترمی هستند و یقینا، تمامی اسامی مطرح شده شانس انتخاب شدن را دارند و گزینه انتخاب آنها، در دست نخست وزیر قرار دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا