اقتصادی

وزیر انرژی عربستان: درباره تاثیر تحریم‌های ایران بر بازار نفت، نگرانی وجود ندارد

وزیر نفت عربستان که برای شرکت در نشست اقتصادی سن پترزبورگ به روسیه سفر کرده است، اعلام کرد که درخصوص تاثیر تحریم‌های اعمالی امریکا علیه ایران بر بازار نفت جای نگرانی وجود ندارد.

میدل ایست نیوز: در شرایطی که ایالات متحده امریکا فشارها علیه ایران را تشدید کرده است، خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در مصاحبه‌ای با وزیر انرژی عربستان به بررسی تاثیر تحریم‌ها بر صنعت نفت ایران و چشم‌انداز سازمان اوپک برای کاهش تولید پرداخته است، که در ادامه می خوانیم:

 در چارچوب وضعیت بازار جهانی نفت، ترامپ اعلام کرد که عربستان را برای افزایش تولید نفت متقاعد کرده است. آیا وی یا هر مقام امریکایی دیگری در این باره با شما تماس گرفته است؟ آیا عربستان به زودی افزایش تولید نفت خود را اعلام خواهد کرد؟

پس از تصمیم امیرکا در زمینه تحریم‌ها با صدور بیانیه‌ای به توضیح دو نکته اقدام کردیم، نخست آنکه ما نیازهای مشتریان خود و کشورهایی که نفت ما را با نفت ایران جایگزین می کنند، تامین خواهیم کرد و اکنون نیز تعهد عربستان را برای تامین همه این نیازها تکرار می کنم، اما ما این اقدام را با باقی ماندن در توافقی که در اوپک شده است، انجام خواهیم داد و فعلا نیازی به فراتر رفتن از میزان اعلام شده از سوی اوپک نداریم و تولید ما بسیار کمتر از این میزان تولید است زیرا تولید روزانه ما اکنون بسیاری کمتر از 10 میلیون بشکه است و صادرات ما تا پایان ماه می کمتر از 7 میلیون بشکه در روز بود.

از همین رو، اقتضائات و شرایط را بررسی خواهیم کرد اما معتقدیم که این امر بیش از میزان تولید ما خواهد بود که تا به حال بدان پایبند بوده ایم.

ما خیال‌مان کاملا راحت است زیرا می توانیم به تعهدات خود در قبال مشتریان و همچنین دیگر تولیدکنندگان نفت عمل کنیم در عین حال آسوده خاطر هستیم که تامین نفت بازار به شکلی مطلوب در حال انجام است. ذخایر راهبردی خوبی هم وجود دارد و در بازار نفت نگرانی وجود ندارد.

 آیا واشنگتن برای رایزنی در این خصوص با شما تماس گرفته است؟

ما همواره با وزرای کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کننده نفت در ارتباط هستیم و می توانم با اطمینان بگویم که مناسبات ما با ایالات متحده امریکا بسیار مطلوب است.
ما همیشه سیاست‌های مربوط به انرژی‌مان را با آنها هماهنگ کرده و در زمینه تکنولوژی، مدیریت بهینه انرژی، امنیت بازار انرژی و موضوعات دیگر همکاری می کنیم.

با توجه به اینکه معافیات‌های تحریمی ایران در 3 می به اتمام می رسد، آیا اوپک راهکار جدیدی مد نظر دارد؟

معتقدم که بازبینی در سیاست‌های نفتی پس از ماه ژوئیه خواهد بود، این همان چیزی است که رئیس جمهور پوتین نیز دیروز آن را اعلام کرد، در ماه می در عربستان نشستی خواهیم داشت همچنین در ماه ژوئیه در وین جلسه‌ای تشکیل خواهیم داد.

در این دو نشست، مسائل اساسی بازار نفت بررسی خواهد شد، بازار نفت متاثر از فاکتورهای بسیاری است از جمله اقتصاد جهانی، افزایش عرضه برخی از کشورها، کاهش تولید برخی از کشورها و توازن میان عرضه و تقاضا همه اینها عواملی تاثیرگذار هستند و ما بر اساس این عوامل میزان تولید را مشخص خواهیم کرد.

عموما، تاثیر تحریم‌های ایران بر بازار جهانی نفت را چگونه ارزیابی می کنید؟

ایده‌ای ندارم، من معتقدم که صادرات ایران هیچ وقت واضح و مشخص نبوده است. پیش‌بینی‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد. درمورد حجم واقعی صادرات ایران و رقم واقعی آن پس از اعمال تحریم‌ها اطلاع دقیقی ندارم. اما تنها شاخص من میزان تقاضای مشتریان نفتی عربستان است، این رقمی است که من از آن آگاه هستم. در کل باید بگویم که نگرانی درباره افزایش بهای نفت وجود ندارد و کمبودی هم در بازار احساس نمی شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا