اقتصادیسیاسی

اقدامات عراق برای بی نیاز شدن از گاز ایران

برخی کارشناسان معتقدند که عراق درصورت بهره برداری صحیح از ذخایر گازی خود در صادرات گاز به رقیبی برای ایران و قطر تبدیل خواهد شد.

میدل ایست نیوز: مردم عراق هر سه ماه منتظر اخبار کاخ سفید می مانند تا ببینند اجازه واردات گاز ایران به عراق برای تأمین سوخت نیروگاه های برق را می دهد یا نه، به خصوص که امریکا معافیت کشورهای خریدار نفت ایران را تمدید نکرده است و مردم عراق نگران اند که مبادا خرید گاز ایران برای عراق هم ممنوع شود.

«عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق با اینکه از پیچیدگی های این پرونده باخبر است، اخیرا اظهارات خوشبینانه ای درباره واقعیت تولید گاز در عراق مطرح کرد. او در کنفرانس مطبوعاتی هفته پیش خود تأکید کرد که «عراق برنامه های بلندپروازانه ای برای تولید گاز دارد و مردم امسال شاهد بهبود وضعیت تأمین برق خواهند بود».

عراق سال گذشته صادرات میعانات گازی از شرکت گاز بصره را آغاز کرد. این شرکت کنسرسیومی از شرکت دولتی گاز جنوب و شرکت بریتانیایی هلندی رویال داچ شل  و شرکت ژاپنی میتسوبیشی است.

براساس برآوردها عراق 3.7 هزار میلیارد متر مکعب گاز دارد اما حدود 20 میلیون متر مکعب آن روزانه به علت عدم سرمایه گذاری مناسب هدر می رود. وزارت نفت عراق اعلام کرده که 70 درصد گاز عراق گاز استخراج شده همراه نفت است.

عراق یازدهمین کشور دنیا به لحاظ منابع گاز است.

«عاصم جهاد» سخنگوی وزارت نفت عراق گفت که این وزارتخانه 60 درصد از گاز استخراج شده همراه نفت را بهره برداری کرده و طرح هایی برای سرمایه گذاری در چاه های نفتی دیگر دارد تا 40 درصد باقی مانده را هم مورد استفاده قرار دهد و دیگر گاز را نسوزاند.

او گفت که مذاکرات با شرکت های جهانی برای سرمایه گذاری در چاه های نفتی میسان و نیز بصره در حال انجام است و این باعث می شود که مقدار قابل توجهی گاز تولید شود.

جهاد تأکید کرد که وزارت نفت در سال گذشته قراردادهایی برای بهره برداری از گاز استخراج شده با نفت در چاه های غراف و ناصریه بسته است و شرکت های بزرگ جهانی که در استخراج این گاز تخصص دارند مشغول کار روی این پروژه ها هستند و نگرانی ای بابت توقف آنها وجود ندارد.

او گفت که شرکت گاز بصره هم در چهار میدان گازی در حال فعالیت با شرکت میتسوبیشی است و برنامه تا رسیدن به استخراج 56.6 میلیون متر مکعب گاز ادامه خواهد داشت. به گفته وی دولت عراق امیدوار است که با وجود افزایش مصرف گاز این حجم برای مصرف داخلی کفایت کند.

اگر عراق بتواند تا حد قابل قبولی گاز هدررفته را به بهره برداری رساند می تواند از 1200 مگاوات برق و 28 میلیون متر مکعب گاز طبیعی که از ایران وارد می کند بی نیاز باشد. گاز وارداتی از ایران سوخت نیروگاه های برقی منصوریه و صدر و بسمایه در بغداد را تأمین می کند.

عاصم جهاد درباره سازوکار انتقال گاز نیز گفت که گاز با لوله منتقل می شود و برای همین وزارت نفت هماهنگی های لازم را با وزارت برق برای ساختن نیروگاه های برقی در کنار میدان های گازی انجام داده است. به خصوص که گاز را نمی توان ذخیره کرد و باید دائما از آن استفاده شود.

او افزود که در حوزه لوله کشی برای انتقال گاز عراق وضعیت خوبی دارد اما برای بهره برداری از گاز استخراج شده همراه نفت فناوری نوینی لازم است که وزارت نفت در این باره با شرکت های جهانی در حال همکاری است.

«مازن الاشیقر» کارشناس برجسته انرژی و نفت در این باره گفت که عراق به خصوص در مناطق غربی مانند میدان عکاشات ذخایر عظیم گاز دارد اما یک یا دو سال زمان لازم است تا صادرات گاز عراق آغاز شود و افزود که احتمالا عراق رقیب ایران و قطر در صادرات گاز شود.

او گفت که شرکت های بزرگی پیشنهاد بهره برداری از گاز استخراج شده با نفت را طی شش ماه داده اند اما هنوز قراردادی امضا نکرده اند.

الاشیقر افزود که همه کشورهای همسایه عراق گاز استخراج شده با نفت را بهره برداری می کنند.

جدا از این، وزارت برق عراق نیز هفته گذشته اعلام کرد که با چند شرکت بزرگ دنیا قراردادهایی برای بهره برداری از انرژی خورشیدی امضا کرده است که تولید برق از این راه تا دو سال آینده وارد شبکه برق می شود. این وزارتخانه اعلام کرد که با استفاده از انرژی خورشیدی در 12 استان کشور هزار مگاوات برق تولید خواهد کرد.

منبع
ناس نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا