سیاسی

«عبدالمهدی» بعد از ديدار با رئيس جمهور فرانسه: سخنان اخیر «البغدادی» به معنای تلاش داعش برای بازگشت است

نخست وزیر عراق در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با رئیس جمهور فرانسه بر ضرورت همکاری در عرصه مبارزه با تروریسم تأکید کرد.


جمیدل ایست نیوز: «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق پس از دیدار با «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه در نشست مطبوعاتی مشترک با اشاره به روابط تاریخی عراق و فرانسه بر ضرورت گسترش آن تأکید کرد.

عبدالمهدی در این کنفرانس مطبوعاتی که روز جمعه در پاریس انجام شد گفت که وقتی هواپیمای هیئت عراقی وارد پاریس شد احساس ویژه ای به وی دست داده چون وی بیش از دو دهه در پاریس سکونت داشته و در این مدت «با مردم خوب فرانسه که سرشار از عشق به هم نوعان اند» آشنا شده است.

او گفت که عراق و فرانسه در کنار هم برای نابودی داعش تلاش کردند و ملت عراق با قدرت و وحدت خود آن را شکست داد «اما داعش هنوز هست و می خواهد که بازگردد و سخنان اخیر «ابوبکر البغدادی» شاهد این مدعاست».

عبدالمهدی تأکید کرد که این موضوع همکاری مستمر عراق نه فقط با فرانسه که با همه کشورهای جهان را ایجاب می کند.

نخست وزیر عراق افزود که نباید در مسیر این مبارزه انحرافی پیش بیاید و عوامل دیگری به عنوان خطر معرفی شوند و مبارزه با داعش از اولویت خارج شود.

او به روابط بغداد و اربیل نیز اشاره کرد و گفت که این روابط در بهترین حالت است هرچند اختلاف دیدگاه هایی نیز میان آنها دیده می شود اما «برای اولین بار تعرفه گمرکی در سراسر خاک عراق یکسان شده و این نتیجه  بهبود شرایط امنیتی است».

وی افزود که ملت عراق نه فقط در مبارزه با داعش که در چند دهه مبارزه با دیکتاتوری و تفرقه و نژادپرستی به فداکاری های بزرگی دست زده است.

عبدالمهدی گفت که در مدت گذشته چند بار با رئیس جمهور و دیگر مقامات فرانسه تماس تلفنی داشته و در بسیاری مسائل تفاهمات پیشین به دست آمده است و تأکید کرد که عراق امروز سندی استراتژیک دارد به عنوان نقشه راه روابط دو کشور دارد.

او همچنین به دیدار روز گذشته خود با مدیران شرکت های بزرگ فرانسوی در پاریس اشاره کرد و گفت عراق خواستار حضور این شرکت ها در پروژه های بزرگ زیربنایی در عراق است.

نخست وزیر عراق تقویت امنیت و بهبود اقتصاد را تمرکز اصلی فعالیت های دولت خود عنوان کرد و گفت هر کس امروز به بغداد بیاید امنیت و ثبات را در آن حس می کند.

او از بررسی وضعیت مرزهای عراق و سوریه با طرف فرانسوی و رسیدن به دیدگاهی مشترک و بسیار مهم با فرانسه در این باره خبر داد و تأکید کرد که فرانسه با عراق در این عرصه همکاری می کند.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه نیز در این کنفرانس مطبوعاتی بر حمایت کامل فرانسه از عراق و کمک به تقویت توانایی های امنیتی این کشور در مبارزه با داعش تأکید کرد.

مکرون در سخنان خود تأکید کرد که فرانسه در پی مشارکت فعالانه در بازسازی موصل است.

او افزود که ثبات در عراق و منطقه برای فرانسه بسیار مهم است و فرانسه می خواهد که عراق امنیت داشته باشد و به الگوی کشورهایی تبدیل شود که در وضعیت انتقالی به سر می برند.

رئیس جمهور فرانسه از سرمایه گذاری کشورش در بخش های حمل و نقل و انرژی و کشاورزی در عراق خبر داد.

نخست وزیر عراق که عصر پنج شنبه وارد پاریس شد شب گذشته در دیدار با مدیران شرکت های بزرگ فرانسوی بر اهمیت حضور این شرکت ها در پروژه های زیربنایی عراق تأکید کرد و گفت که عراق ثباتی بی سابقه را تجربه می کند و جذابیت های سرمایه گذاری و توان انسانی بالایی دارد.

مدیران شرکت های فرانسوی توتال، تاس، الیستوم، ایرباس، ADP به صورت جداگانه با نخست وزیر عراق دیدار و درباره فرصت های همکاری در عرصه های مختلف به خصوص نفت و انرژی و ارتباطات و گردشگری مذاکره کردند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا