سیاسی

تغییر قواعد بازی اسرائیل در سوریه

منابع اسرائیلی از تغییر قواعد بازی اسرائیل در سوریه و در قبال رئیس جمهور آن «بشار اسد» خبر داده اند.

نکات برگزیده مطلب
  • روسیه توانسته اسرائیل را به پذیرش ماندن اسد در قدرت متقاعد کند و به روابط اسرائیل و سوریه اندکی پویایی ببخشد.
  • اسرائیل این مسیر را پیش گرفته با این امید که ایران نه فقط مرزهای اسرائیل با سوریه فاصله بگیرد که هم از تأثیر ایران بر حکومت سوریه کاسته شود.
  • روسیه براساس اطلاعاتی که اسرائیل ارائه کرده بسیاری از گورها در سوریه را بررسی کرده تا جنازه های سربازان اسرائیلی در جنگ های قرن گذشته میلادی را پیدا کند و به اسرائیل تحویل دهد.
  • «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل با واسطه «ولادیمیر پوتین» به معامله ای محرمانه با «بشار اسد» دست زده است.
  • روسیه برای «گرم کردن» روابط اسرائیل و سوریه تلاش های بسیاری کرده و کوشیده که اسرائیلی را به این روابط پایبند سازد.
  • منتقدان نتانیاهو تأکید می کنند که وی تعهدی به طرف سوریه ای داده که آن را به اطلاع افکار عمومی اسرائیل نرسانده تا این موضوع دستاویزی برای انتقاد از وی در انتخابات نشود.
  • با اینکه اسرائیل همچنان به بمباران مراکز نظامی ایران در سوریه ادامه می دهد، به نظر می آید که رئیس جمهور سوریه را دشمن واقعی خود نمی داند و با آن مشکلی ندارد.

میدل ایست نیوز: اندکی پس از تحویل بقایای جسد یک سرباز اسرائیلی کشته شده در سوریه توسط روسیه به اسرائیل، اخبار تازه ای درباره «جهش» در روابط دمشق و مسکو و تل آویو به گوش می رسد.

منابع اسرائیلی از تغییر قواعد بازی اسرائیل درقبال سوریه و رئیس جمهور آن «بشار اسد» خبر داده اند. به گفته این منابع روسیه توانسته اسرائیل را به پذیرش ماندن اسد در قدرت متقاعد کند و به روابط اسرائیل و سوریه اندکی پویایی ببخشد.

اسرائیل این مسیر را پیش گرفته با این امید که ایران نه فقط مرزهای اسرائیل با سوریه فاصله بگیرد که هم از تأثیر ایران بر حکومت سوریه کاسته شود.

پایگاه خبری اسرائیلی «مونیتور» به نقل از منابع امنیتی اسرائیلی خبر داده که روسیه براساس اطلاعاتی که اسرائیل ارائه کرده بسیاری از گورها در سوریه را بررسی کرده تا جنازه های سربازان اسرائیلی در جنگ های قرن گذشته میلادی را پیدا کند و به اسرائیل تحویل دهد.

به گفته این منابع روسیه به تلاش های خود برای کشف اجساد دو سرباز اسرائیلی دیگر ادامه می دهد. این سومین مرحله مبادلات اسرائیل و سوریه خواهد بود: نخست تحویل جنازه سرباز اسرائیلی، سپس آزادی دو شهروند سوریه ای ازسوی اسرائیل، و اکنون تحویل جنازه دو سرباز اسرائیلی.

بنابر گزارش این پایگاه اسرائیلی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل با واسطه «ولادیمیر پوتین» به معامله ای محرمانه با «بشار اسد» دست زده است. این پایگاه افزوده که این معامله از واقعیتی مهم پرده برمی دارد: پس از آنکه اسرائیل در سال های گذشته از رئیس جمهور و مقامات بلندپایه سوریه به عنوان کسانی یاد کرده بود که مشروعیت بین المللی و نقش تاریخی خود را از دست داده اند، به نظر می آید که اسرائیل اکنون از این موضوع گذر کرده و با ادامه حکومت بشار اسد کنار آمده است در حدی که روابط محرمانه باواسطه با سوریه برقرار می کند و در پی جلب اعتماد آن برمی آید.

این پایگاه اسرائیلی به نقل از منابع امنیتی افزوده که روسیه برای «گرم کردن» روابط اسرائیل و سوریه تلاش های بسیاری کرده و کوشیده که اسرائیلی را به این روابط پایبند کند.

به گفته منابع اسرائیلی، منتقدان نتانیاهو تأکید می کنند که وی تعهدی به طرف سوریه ای داده که آن را به اطلاع افکار عمومی اسرائیل نرسانده تا این موضوع دستاویزی برای انتقاد از وی در انتخابات نشود.

این پایگاه افزوده که با اینکه اسرائیل همچنان به بمباران مراکز نظامی ایران در سوریه ادامه می دهد، به نظر می آید که رئیس جمهور سوریه را دشمن واقعی خود نمی داند و با آن مشکلی ندارد.

حتی از این بالاتر، بسیار از مقامات اسرائیل دو سال گذشته گفته اند که اسد می داند که با حضور ایران در خاک سوریه چه ضررهایی خواهد کرد و چه هزینه هایی از این بابت به اسرائیل باید بپردازد.

این پایگاه به نقل از یک مقام امنیتی اسرائیلی ادامه داده که اسرائیل اطلاع دارد که تانک اسرائیلی ای که در جنگ سلطان یعقوب به دست سوریه افتاد هم اکنون در اختیار نیروهای روسیه است و روسیه به درخواست اسرائیل برای تحویل دادن آن پاسخ مثبتی داده و عجیب آنکه در ازای آن هیچ چیزی از اسرائیل نخواسته است.

این منبع گفته که مسکو آماده معامله های دیگر هم هست.

«بن کاسبیت»، تحلیلگر سیاسی اسرائیلی در این باره این پرسش را مطرح کرده که آیا اینگونه معاملات با هدف یارگیری اسد و دور کردن او از جبهه ایران با تشویق روسیه است؟ به نظر وی دخالت روسیه در پرونده سوریه امکانات بسیاری در برابر اسرائیل نهاد و در همین راستا بود که در سال 2015 «گادی آیزنکوت» رئیس وقت ستاد مشترک ارتش اسرائیل به مسکو سفر کرد.

او افزود که رئیس جمهور سوریه تا همین اواخر از اینکه دستگاه امنیتی روسیه درحال تحقیق در گورستان های سوریه برای شناسایی اجساد اسرائیلی هاست خبر نداشت، تا اینکه نتانیاهو از باب نشان دادن حسن نیت دو شهروند سوریه ای را از زندان های اسرائیل آزاد کرد.

منبع
ایندیپندنت عربی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا