سیاسی

روزنامه اسرائیلی بندهایی از معامله قرن را منتشر کرد

رسانه‌های اسرائیلی بندهایی از طرح معامله قرن دولت امریکا برای حل و فصل مساله فلسطین را منتشر کردند.

میدل ایست نیوز:رسانه‌های اسرائیلی بندهایی از طرح معامله قرن دولت امریکا برای حل و فصل مساله فلسطین را منتشر کردند.

روزنامه عبری زبان اسرائیل هیوم اعلام کرد که سند معامله قرن با این عبارت «این بندهای معامله قرن است که از سوی دولت امریکا پیشنهاد شده است» آغاز می شود.

این روزنامه در ادامه بخش‌های اصلی این توافق‌نامه را ذکر کرده است:

توافق‌نامه

توافق‌نامه‌ای سه‌جانبه میان اسرائیل، سازمان آزادی‌بیخش و حماس به امضا می رسد که به موجب آن کشور فلسطین که نام «فلسطین جدید» بر آن نهاده شده، در کرانه باختری و نوار غزه برپا می شود که شهرک‌های اسرائیلی‌نشین موجود در آن را شامل نمی شود.

تخلیه زمین

شهرک‌ها همچنان در اختیار اسرائیل قرار خواهد گرفت و شهرک‌های مجزای دیگر نیز با اتصال به شهرک‌های قبلی، مجموعه واحدی را تشکیل می دهند.

بیت المقدس

بیت المقدس مورد تقسیم قرار نخواهد گرفت و میان اسرائیل و کشور فلسطین جدید، مشترک خواهد بود و ساکنان عرب با انتقال به مناطق تحت کنترل فلسطین جدید بخشی از ساکنان آن و نه اسرائیل خواهند بود. شهرداری بیت المقدس مسئول همه اراضی بیت المقدس است و تنها بخش آموزش و پرورش در اختیار فلسطین جدید خواهد بود و همچنین مالیات آب و مسکن به شهرداری یهودی بیت المقدس پرداخت خواهد شد.

همچنین یهودیان و عرب‌ها اجازه نخواهند داشت منازل خود را به طرف مقابل بفروشند و مناطق دیگر به بیت المقدس الحاق نخواهد شد و اماکن مقدس به وضعیت امروز آن باقی خواهد ماند.

غزه

مصر اراضی جدیدی را با هدف تاسیس فروگاه، کارخانه و تبادل تجاری و کشاورزی در اختیار کشور فلسطین جدید خواهد گذاشت و فلسطینیان اجازه سکونت در آن را نخواهند داشت.

میزان این اراضی و بهای آن با توافق طرف‌ها و به واسطه کشورهای حامی خواهد بود- تعریف کشورهای حامی بعدا ذکر خواهد شد-اتوبانی میان غزه و کرانه باختری کشیده خواهد شد و خطوط لوله‌ای بین این دو منطقه در زیر زمین ایجاد خواهد شد.

کشورهای حامی

کشورهای که برای کمک به اجرای توافق‌نامه و پشتیبانی اقتصادی از آن، موافقت کرده است (ایالات متحده امریکا، اتحادیه اروپا و کشورهای عرب تولیدکننده نفت حاشیه خلیج).

برای پروژه‌های مربوط به فلسطین جدید مبلغ 30 میلیارد دلار برای مدت زمان پنج ساله اختصاص داده خواهد شد.

میزان مشارکت مالی کشورهای حامی

ایالات متحده امریکا 20درصد، اتحادیه اروپا 10درصد، کشورهای خلیجی تولیدکننده نفت 70درصد.

ارتش

داشتن ارتش برای کشور فلسطین جدید ممنوع است و تنها سلاح مجاز برای آن سلاح پلیس خواهد بود و اسرائیل مسئولیت دفاع از فلسطین جدید را در مقابل هرگونه تجاوز خارجی برعهده خواهد داشت.

حماس

حماس تمام سلاح‌هایی که در دست دارد را باید به طرف‌های مصری تحویل دهد و در مقابل حقوق ماهیانه‌ای از کشورهای عربی دریافت خواهد کرد.

پس از یک سال از سپری شدن این توافق، انتخابات دموکراتیکی در کشور فلسطین جدید برگزار خواهد شد و همه شهروندان فلسطینی می توانند در آن نامزد شوند همچنین همه اسرا به شکل تدریجی در بازه زمانی سه ساله آزاد خواهند شد.

تحریم‌ها

درصورت مخالفت حماس و سازمان آزادی‌بخش با این قراداد، امریکا همه حمایت مالی خود را از فلسطینی‌ها قطع خواهد کرد و مانع از کمک دیگر کشورها نیز خواهد شد.

اسرائیل نیز در صورت مخالفت با این قرارداد، از حمایت اقتصادی محروم خواهد شد.

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا