سیاسی

جلسه «برهم صالح» با سران سیاسی درباره تنش ایران و امریکا/ «هادی العامری»: حشد الشعبی تابع تصمیم دولت عراق است

عراق تحرکات خود برای وساطت میان ایران و امریکا را شدت بخشیده است.

نکات برگزیده مطلب
  • همه در عراق نگران اند که خاک این کشور میدان تصفیه حساب میان ایران و امریکا شود.
  • رئیس جمهور عراق در تماس با نخست وزیر خواستار گشودن کانال ارتباطی فعال میان تهران و واشنگتن برای جلوگیری از کشیده شدن اوضاع به پرتگاه جنگ شده است.
  • قرار است طی چند ساعت آینده نشستی با حضور سران سیاسی عراق در دفتر رئیس جمهور ایران کشور با هدف بررسی نقش عراق در مهار تنش میان ایران و امریکا برگزار شود.
  • سطح حضور دیپلماتیک امریکا در سفارت عراق آن قدر بالاست که با خارج شدن چند دیپلمات همچنان بالا می ماند.
  • مواضع رسمی و داخلی و مردمی این گردان ها را در شرایط سختی قرار خواهد داد و هرگونه اقدامی که علیه ما انجام دهند بدان معنا خواهد بود که به عراق وابستگی ندارند.
  • مقامات عراقی وعده محدود کردن این گروه ها و تسلط بر سلاح های سنگین آنها ازجمله موشک هایشان را داده اند.
  • «هادی العامری» در تماس هایی با سران سیاسی عراق در چند ساعت گذشته تأکید کرده که نیروهای حشد الشعبی کاملا تابع دستورات دولت و فرماندهی کل نیروهای مسلح هستند

میدل ایست نیوز: «ایندیپندنت» اطلاع یافته که عراق در حال حاضر وساطت برای آرام کردن تنش ها میان امریکا و ایران را آغاز کرده است. این در حالی است که همه در عراق نگران اند که خاک این کشور میدان تصفیه حساب میان ایران و امریکا شود.

چند مقام بلندپایه در دفتر «برهم صالح»، رئیس جمهوری عراق خبر دادند که وی در تماس با نخست وزیر این کشور خواستار گشودن کانال ارتباطی فعال میان تهران و واشنگتن برای جلوگیری از کشیده شدن اوضاع به پرتگاه جنگ شده است.

براساس این گزارش قرار است فردا نشستی با حضور سران سیاسی عراق در دفتر برهم صالح رئیس جمهوری این کشور با هدف بررسی نقش عراق در مهار تنش میان ایران و امریکا برگزار شود.

«عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق هفته گذشته اعلام کرده بود که عراق برای کاهش تنش میان ایران و امریکا با هردو در تماس دائم است و افزود که دو کشور خواستار جنگ نیستند. او پرونده نزاع تهران و واشنگتن را پرونده ای پیچیده خواند که عراق برای یافتن راه حل آن تلاش های بسیاری می کند. او افزود که سیگنال هایی از دو طرف دریافت کرده که نشان می دهد همه چیز ختم به خیر خواهد شد.

در همین راستا وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد که «محمدعلی الحکیم»، وزیر امور خارجه با مأموریت ویژه از جانب نخست وزیر عراق به انگلستان رفته و در دیدار همتای انگلیسی اش تنش میان ایران و امریکا را بررسی کرده است.

این همه در حالی است که ایالات متحده با اعلام نگرانی از شدت گرفتن تهدیدها علیه شهروندان و نیروهای نظامی خود در عراق اعلام کرد که کارکنان غیر ضروری خود را از عراق خارج می کند.

یک کارمند بلندپایه در سفارت امریکا در بغداد به «ایندیپندنت» گفت که سطح حضور دیپلماتیک امریکا در سفارت عراق آن قدر بالاست که با خارج شدن چند دیپلمات همچنان بالا می ماند. او گفت که «امریکا اعتماد بسیاری به نیروهای امنیتی و نظامی عراق دارد و عراق را شریک خود می داند و برای تقویت توان دفاعی عراق تلاش می کند».

این کارمند بلندپای تأکید کرد که امریکا از چند گروه  منطقه ازجمله خود دولت عراق به اطلاعاتی دست یافته که نشان می دهد چهار گردان مسلح برای انجام عملیاتی علیه منافع امریکا در عراق و منطقه برنامه ریزی کرده اند. او افزود که «مواضع رسمی و داخلی و مردمی این گردان ها را در شرایط سختی قرار خواهد داد و هرگونه اقدامی که علیه ما انجام دهند بدان معنا خواهد بود که به عراق وابستگی ندارند».

او افزود که مقامات عراقی وعده محدود کردن این گروه ها و تسلط بر سلاح های سنگین آنها ازجمله موشک هایشان را داده اند.

همزمان با این تحولات سفارت امریکا در بغداد تدابیر امنیتی پیرامون ساختمان این سفارت را شدت بخشیده و به کارکنان خود دستور اکید داده است که از پایگاه «الاتحاد» هادی الدر منطقه سبز خارج نشوند.

منابعی در سفارت امریکا تأکید کرده اند که این اقدامات به علت دستیابی به اطلاعاتی از چند گروه از جمله منابع عراقی بوده که نسبت به اقدامات خصمانه ازسوی کارگزاران ایران در عراق هشدار داده اند.

ازسوی دیگر منابعی در دفتر نخست وزیر عراق خبر داده اند که «هادی العامری»، رئیس سازمان بدر و ائتلاف فتح که از بلندپایه ترین فرماندهان حشد الشعبی است در تماس هایی با سران سیاسی عراق در چند ساعت گذشته تأکید کرده که نیروهای حشد الشعبی کاملا تابع دستورات دولت و فرماندهی کل نیروهای مسلح هستند و در تنش میان ایران و امریکا همان کاری را می کنند که فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق تعیین کند.

در این میان «ریبوار بابکی»، رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس ایالتی کردستان عراق از امریکا خواست که کردستان را از تدابیر امنیتی شدیدی که در قبال ایران اتخاذ می کند مستثنا کند.

او گفت که اقلیم اجازه نخواهد داد که احدی دست به حملات نیابتی علیه منافع امریکا بزند و افزود که امنیت نیروهای امریکایی و کارکنان سفارت امریکا در اقلیم کردستان با مرکز و جنوب عراق تفاوت بسیاری دارد.

همچنین بخوانید :

«قاسم سلیمانی» در اعتراض به مواضع سیاستمداران عراق: بی طرفی به معنای موافقت با حمله به ایران است!

 

منبع
ایندیپندنت

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا