سرخط خبرها

دیده بان حقوق بشر: هیچ تغییری در رفتار نهادهای امنیتی سوریه دیده نمی شود

دیده بان حقوق بشر تأکید کرد که موج گسترده بازداشت های بی ضابطه حتی شامل کسانی شده که با حکومت توافق مصالحه امضا کرده اند.

ميدل ایست نیوز: سازمان دیده بان حقوق بشر با انتشار گزارشی تأکید کرد که اقدامات دستگاه امنیتی سوریه در «بازداشت و ناپدید کردن» ساکنان مناطقی که حکومت سوریه کنترل خود بر آنها را بازیافته ازسر گرفته شده است.

حکومت سوریه میان ماه های فوریه و اوت 2018 سلطه خود بر منطقه غوطه و مناطق جنوب دمشق و استان های درعا و قنیطره را پس از حملاتی نظامی و توافق با ساکنان محلی بازیافت.

سازمان دیده بان حقوق بشر تأکید کرد دستگاه های امنیتی سوریه در این مناطقی که دوباره به کنترل حکومت درآمده به بازداشت های گسترده بی ضابطه حتی در میان کسانی که با آنها توافق مصالحه امضا کرده اند دست می زنند.

این سازمان 11 مورد بازداشت بی ضابطه و ناپدید شدن افراد در درعا و غوطه و جنوب دمشق را ثبت کرده و از منابع محلی درباره بازداشت دست کم 500 فرد گزارش دریافت کرده است.

«لما فقیه» سرپرست بخش خاورمیانه سازمان دیده بان حقوق بشر گفت که در اکثر مناطق سوریه کشتار ناشی از جنگ پایان یافته اما نحوه رفتارهای ضد حقوق بشری دستگاه امنیت سوریه با متهمان به مخالفت با دولت «بشار اسد» تغییری نکرده و با همان سختگیری سابق است.

او افزود که «حتی در مناطقی که سخن از مصالحه در آنها شده عدم رعایت اصول قانونی و بازداشت های بی ضابطه و سختگیری کاملا آشکار است.

براساس این گزارش این بازداشت ها و رفتارها شامل شبه نظامیان سابق و فعالان اپوزیسیون و فعالان انسانی و فعالان رسانه ای و دیگر کسانی که در مناطق خود مانده اند می شود حتی در مواردی که با دولت «توافق صلح» امضا کرده اند.

این سازمان از حکومت سوریه خواست که فورا همه کسانی را که بدون ضابطه یا بدون علل موجه بازداشت کرده آزاد کند و از روسیه خواسته که از نفوذ خود برای متقاعد کردن همپیمانانش به پایان دادن به این رفتارها استفاده کند، به خصوص که برخی منابع محلی از آزادی نزدیکانشان پس از پرداخت رشوه یا وساطت نظامیان روسیه خبر داده اند.

موضوع افراد بازداشت شده و مفقود الاثر در حکومت سوریه از پیچیده ترین مسائل در پرونده نزاع سوریه است.

آمارها از کشته شدن بیش از 370 هزار تن در جنگ های سوریه که از سال 2011 آغاز شد خبر می دهند.

منبع
مونت کارلو

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا