سیاسی

فضای مثبت برای آغاز مذاکرات لبنان و اسرائیل جهت ترسیم مرزها

منابع آگاه خبر داده اند که اسرائیلی ها برای اولین بار برای آغاز مذاکرات نرمش نشان داده و از آن استقبال کرده اند.

میدل ایست نیوز: «دیوید ساترفیلد» معاون وزیر امور خارجه امریکا در امور خاورمیانه در راستای مذاکرات میان لبنان و اسرائیل بر سر تعیین مرزهای جنوبی لبنان بار دیگر از تل آویو به بیروت بازگشت.

او دومین سفر خود به بیروت در یک هفته گذشته را با دیدار با «نبیه بری» رئیس مجلس لبنان آغاز کرد و نتایج مذاکرات خود با طرف اسرائیلی درباره ترسیم مرزهای جنوبی لبنان را به وی اطلاع داد.

ساترفیلد از هرگونه اظهارات مطبوعاتی خودداری کرد اما منابع نزدیک به بری به «الشرق الاوسط» گفتند که وی در این دیدار برداشتی مثبت از امکان رسیدن به توافق داشته هرچند هنوز به نتایج مطلوب نرسیده است.

این منابع گفته اند که ساترفیلد که در حال رفت و برگشت میان لبنان و اسرائیل برای مذاکره در این باره است تلاش می کند که طی این مذاکرات تکلیف مرزهای آبی و زمینی روشن شود.

ساترفیلد پس از دیدار با نبیه بری به دیدار «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان هم رفت و تازه ترین تحولات سیاسی منطقه را با وی بررسی کرد.

منابع مطلع گفته اند که ساترفیلد با دستاوردهای مثبتی به لبنان بازگشته است هرچند هنوز جزئیات آنها معلوم نیست جز اینکه «اجمالا می توان گفت که اسرائیلی ها با ایده ترسیم مرزها موافقت کرده اند اما خواستار روشن شدن بعضی مسائل هستند که سفر ساترفیلد به لبنان با هدف روشن کردن همین مسائل است».

به گفته این منابع این اولین بار است که فرستاده امریکا با مواضع سخت و نرمش ناپذیر اسرائیلی مواجه نشده است.

ازسوی دیگر، منابع دیگری به «الشرق الاوسط» گفته اند که اسرائیلی ها همچنان با اشتراک نیروهای وابسته به سازمان ملل متحد (یونیفل) در مذاکرات ترسیم مرزها مخالف اند و تأکید می کنند که این مذاکرات باید به صورت مستقیم میان لبنان و اسرائیل و فقط با حضور امریکا صورت گیرد.

به گفته این منابع اسرائیل همچنین با تعیین کمیته سه جانبه برای تأمین امنیت مرزهای زمینی مخالف است و معتقد است که نیروهای یونیفل در نبود قطع نامه شورای امنیت اختیار لازم برای شرکت در مذاکراتی از این دست را ندارند و بیشترین چیزی که اسرائیل به آن راضی خواهد شد آن است که محل اجرای مذاکرات در دفاتر سازمان ملل در مرزهای لبنان و اسرائیل باشد و نه دفتر نیروهای سازمان ملل در جنوب لبنان.

لبنان در مدت اخیر توجه بسیاری به موضوع ترسیم مرزها به خصوص مرزهای دریایی نشان داده چون می خواهد هرچه سریع تر عملیات حفاری جهت اکتشاف نفت و گاز در آب های اقلیمی جنوب لبنان را به خصوص در بلوک 9 که بر سر آن با اسرائیل اختلاف دارد آغاز کند.

منابع سیاسی تأکید کرده اند که لبنان می کوشد از فرصت آرامش در مرزهایش با اسرائیل بیشترین استفاده را کند و پیش از درگرفتن تنش تازه ای در منطقه به خصوص میان امریکا و ایران کار را به اسرائیل فیصله دهد.

منابع آگاه به الشرق الاوسط گفته اند که اسرائیل پذیرفته که مرزهای زمینی اش با لبنان از منطقه ناقوره در غرب به سمت دریا که شامل 13 نقطه مورد اختلاف است که اسرائیل در جنگ به آن دست یافته ترسیم شود و می خواهد که مذاکرات درباره ترسیم مرزها در شرق از منطقه الخیام تا مزارع شبعا را به بعد موکول کند با این بهانه که مزارع شبعا همچنان مشمول قطع نامه های 242 و 338 شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا