سیاسی

مخالفت عراق با بیانیه پایانی نشست فوق العاده اتحادیه عرب

رئیس جمهور عراق در این نشست تأکید کرد که عراق برای گشودن درهای مذاکره با ایران تلاش خواهد کرد.

میدل ایست نیوز: نشست های سران کشورهای عضو اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج در بیانیه های پایانی خود «دخالت های ایران در امور داخلی کشورهای عربی» را محکوم کردند و عراق به این بیانیه پایان اعتراض کرد.

عراق با دادن یادداشتی که دبیر کل اتحادیه عرب آن را قرائت کرد اعلام کرد که ضمن تأکید بر مخالفت با هر اقدامی که به «امنیت عربستان و برادرانمان در خلیج آسیب بزند» تأکید می کند که با بیانیه پایانی مخالف است و در تدوین آن نقشی نداشته است.

در این بیانیه «اقدامات خرابکارانه» نیروهای انصار الله یمن در عربستان و نزدیکی سواحل عربستان و همچنین پرتاب موشک های بالستیک ایران به عربستان سعودی و ادامه حمایت ایران از نیروهای انصار الله یمن محکوم شد.

در این نشست های فوق العاده که به دعوت عربستان سعودی در مکه برگزار شد تأکید شد که روابط اعراب با ایران باید بر پایه اصل حسن همجواری و عدم دخالت در امور داخلی کشورها شکل بگیرد.

این بیانیه همچنین ادامه حمایت های ایران از «گروه های تروریستی» در بحرین و دخالت ایران در سوریه و آنچه «اشغال» جزایر سه گانه امارات خوانده شده محکوم شد.

«احمد ابوالغیط»، دبیر کل اتحادیه عرب، در سخنرانی خود در نشست فوق العاده سران اتحادیه عرب تأکید کرد که این اتحادیه با تعرض کشورهای عضو در معرض خطر امنیتی مخالف است و ایران امنیت دریایی و بازرگانی در منطقه را تهدید می کند.

«عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهور مصر، نیز تأکید کرد که کشورهای عربی نباید در قبال هر کشور منطقه که امنیت کشورهای عربی را تهدید می کنند تسامح نشان دهد و حضور نیروهای اشغالگر در خاک کشورهای عربی پذیرفته نیست.

ملک «عبدالله دوم»، پادشاه اردن، نیز بر موضع مخالف کشورش با دخالت در امور کشورهای عربی و تهدید امنیت آنها تأکید کرد.

«برهم صالح»، رئیس جمهور عراق، در سخنرانی خود تأکید کرد که ایران کشوری همسایه است و باید امنیت آن نیز تضمین شود و افزود که عراق از همه توان خود برای گشودن درهای مذاکره سازنده و مخالفت با هرگونه خشونت استفاده می کند.

«شیخ صباح الاحمد الصباح»، امیر کویت، نیز از «نگرانی شدید» کشور از شدت گرفتن تنش ها در منطقه سخن گفت.

«محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، نیز تأکید کرد که فلسطین با تلاش های امریکا برای کنار گذاشتن قوانین بین الملل در طرحی موسوم به «معامله قرن» مخالف است و در نشست مقدماتی مربوط به ابعاد اقتصادی این طرح در منامه، پایتخت بحرین، شرکت نخواهد کرد.

او افزود که فلسطین مخالف تبدیل اصل «زمین در برابر صلح» به اصل «شکوفایی دربرابر صلح» جهت حل مسئله فلسطین است.

در بیانیه پایانی نشست فوق العاده کشورهای عضو شورای همکاری خلیج نیز بیش از هر چیز انتقاد از ایران به چشم آمد.

این بیانیه تأکید کرد که امنیت کشورهای عضو شورا قابل تجزیه نیست و تعرض به هر یک از کشورها به معنای تعرض به همه آنهاست.

همچنین بخوانید :

کدام دوستان ایران دربرابر بیانیه ضد ایرانی سران اتحادیه عرب سکوت اختیار کردند؟ + فیلم

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا