سرخط خبرهاسیاسی

«کوشنر»: انتظار آزادی کامل فلسطینیان بسیار بلندپروازانه است

مشاور ارشد رئیس جمهور امریکا درباره اینکه طرح «معامله قرن» شامل تشکیل دولت مستقل فلسطین می شود یا نه پاسخ روشنی نداد.

میدل ایست نیوز: «جارد کوشنر»، مشاور ارشد رئیس جمهور امریکا و از طراحان اصلی طرح امریکا برای حل مناقشه فلسطینان و اسرائیل، موسوم به «معامله قرن»، در مصاحبه ای تلویزیونی تأکید کرد که فلسطینیان شایسته برخورداری از حق «تعیین سرنوشت» هستند.

داماد رئیس جمهور امریکا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «اچ بی او»، در پاسخ به این پرسش که آیا فلسطینی ها می توانند انتظار آزادی از دخالت نظامی و دولتی اسرائیل را داشته باشند، گفت: «این بسیار بلندپروازانه است».

او بار دیگر از پاسخ گفتن به این سؤال که آیا در طرح موسوم به «معامله قرن» راه حل دو کشوری پیش بینی شده یا نه طفره رفت. این در حالی است که از ده ها سال پیش سیاست امریکا تشکیل دولت مستقل فلسطین در کنار اسرائیل در کرانه باختری و نوار غزه و پایتخت آن قدس بوده است.

کوشنر گفت: «به نظرم آنها باید حق تعیین سرنوشت داشته باشند، جزئیات را به زمان اعلام رسمی طرح واگذار می کند».

مشاور رئیس جمهور امریکا در پاسخ به این سؤال که آیا به نظرش فلسطینی ها می توانند بدون دخالت اسرائیل برای خودشان حکومتی تشکیل دهند و خودشان کارشان را پیش ببرند، گفت: «این سؤال خیلی خوبی است، باید صبر کنیم و ببینیم، امیدوارم به مرور زمان بتوانند خودشان حکومت کنند».

او افزود: «فلسطینی ها نیازمند یک نظام قضایی عادلانه اند… نیازمند آزادی مطبوعات و آزادی بیان و تسامح با همه ادیان» تا فلسطین بتواند منطقه ای «با قابلیت جذب سرمایه» شود.

وقتی خبرنگار از وی پرسید که می داند چرا فلسطینی ها به وی اعتماد ندارند، پاسخ داد: «من اینجا نیستم که کسی به من اعتماد کند» و افزود که داوری فلسطینی ها درباره این طرح وقتی خواهد بود که «بتوانند ببینند این طرح کمک می کند زندگی بهتری داشته باشند یا نه».

ایالات متحده اعلام کرده که در روزهای 25-26 ماه جاری میلادی نشستی مقدماتی برای پرده برداری از ابعاد اقتصادی طرح خود در منامه برگزار خواهد کرد.

بسیاری منابع خبر داده اند که مشکلات سیاسی پیش آمده در اسرائیل و اجرای مجدد انتخابات کنست باعث تعویق زمان اعلان نهایی این طرح شده است.

برخی کارشناسان امور استراتژیک امریکا نسبت به این طرح هشدار داده و آن را خلاف منافع امریکا و اسرائیل دانسته اند.

منبع
رویترز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا