اقتصادیسیاسی

وزیر برق عراق: تا 6 ماه دیگر از برق ایران بی نیاز می شویم

«لؤی الخطیب» تأکید کرد که مشکل برق عراق تا میانه 2020 حل خواهد شد.

میدل ایست نیوز: «لؤی الخطیب»، وزیر برق عراق، در مصاحبه با پایگاه اینترنتی «المانیتور» تأکید کرد که عراق خود را برای عواقب احتمالی تنش ایران و امریکا در عرصه انرژی آماده کرده و خبر داد که تولید برق عراق در مقایسه با سال 2018 بیش از 3500 مگاوات افزایش داشته است.

او تأکید کرد که نیاز عراق به برق ایران رو به کاهش است و 6 ماه دیگر یا کمی بیشتر از آن تمام خواهد شد، اما نیاز عراق به گاز ایران بین دو تا سه سال دیگر زمان می برد و افزود که عراق این موضوع را با امریکایی ها نیز در میان گذاشته و به آنها گفته که نزاع های منطقه ای  وجهانی ربطی به عراق ندارد.

الخطیب افزود که امریکایی این وضعیت عراق را درک می کنند و به معافیت عراق از خرید گاز ایران ادامه خواهند داد به خصوص که بحران تازه ای در عراق به نفع جامعه بین الملل و امریکا نیست.

وزیر برق عراق در پاسخ به پرسشی درباره احتمال خرید گاز از دیگر کشورها گفت که عراق از بهترین پیشنهادها استقبال می کند و هیچ فرقی برایش ندارد که از کجا گاز بخرد، «ما روابط استراتژیکی با همه کشورهای همسایه و امریکا داریم و نمی خواهیم دربرابر یکی و در کنار دیگری باشیم.»

وی افزود که پیشنهادهای کشورهای دیگر در حد رقابت با پیشنهاد ایران به لحاظ کمیت و سرعت انتقال و قیمت نیست ضمن اینکه برای اتصال به شبکه های برق و گاز دیگر کشورها زیرساخت هایی لازم است که هم اکنون موجود نیست.

او درباره وضعیت تأمین برق در تابستان و اینکه آیا شاهد اعتراضات مردمی هر ساله خواهیم بود یا نه، گفت که وضع آرمانی نیست اما بسیار بهتر است و برای حل ریشه ای مسئله به توافق های بزرگی نیاز است و مردم هم باید این وضعییت را درک کنند.

وی ادامه داد که قراردادهایی با زیمنس بسته شده و کار با جنرال الکتریک هم ادامه دارد و پروژه های بزرگ از سه ماهه پایانی سال 2019 به بهره برداری می رسد و تا نیمه  2020 بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وزیر برق عراق در پاسخ به این پرسش که وضعیت فعالیت شرکت های ایرانی که با وزارت برق قرارداد بسته اند به چه نحو است گفت که این شرکت ها از تعداد انگشتان یک دست هم کمترند و چند پروژه کوچک دارند و عراق به آنها دینار می پردازد.

او افزود که عربستان هم در پی سرمایه گذاری در بخش برق عراق است و در این باره همکاری های خوبی صورت گرفته و در آینده شاهد حضور شرکت های خلیجی در سرمایه گذاری بخش انرژی عراق خواهیم بود.

منبع
المانیتور

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا