سیاسی

وزیر خارجه قطر: در کنار عراق و عمان برای آرام کردن منطقه تلاش می کنیم/ ابعاد اقتصادی «معامله قرن» فوق العاده است

وزیر امور خارجه قطر در سخنانی در انگلستان ایران و امریکا را به خویشتنداری دعوت کرد.

میدل ایست نیوز: در پی بالا گرفتن تنش میان ایران و ایالات متحده آمریکا در هفته‌های اخیر، قطر دو کشور را به خویشتن‌داری دعوت کرد.

«محمد بن عبدالرحمان آل ثانی»، وزیر امور خارجه قطر، گفت کشورش به اتفاق برخی کشورهای دیگر با مسئولان تهران و واشنگتن گفت وگو کرده و از آنها خواسته‌اند به منظور پرهیز از تنش بیشتر با یکدیگر وارد مذاکره شوند.

وزیر خارجه قطر که دیروز (یکشنبه 9 ژوئن) در لندن سخن می‌گفت، تأکید کرد: «ما فکر می‌کنیم که از جایی به بعد باید تعهداتی داده شود زیرا وضعیت نمی‌تواند تا ابد این گونه بماند. از آنجا که هیچ کدام از این دو کشور (ایران و آمریکا) تمایلی به افزایش تنش ندارند، باید با راهکارهایی سازنده مشکل را حل کنند.»

محمد بن عبدالرحمان آل ثانی به جز قطر از عمان، عراق و ژاپن به عنوان کشورهایی یاد کرد که به دنبال رفع تنش به وجود آمده میان ایران و آمریکا هستند.

وی در این زمینه گفت: «تنش ایجاد شده به همه این کشورها ارتباط دارد. قطر و برخی دیگر از کشورهای منطقه تلاش می‌کنند تا وضعیت را آرام کنند. ما در این زمینه همان طور که با آمریکایی‌ها صحیت کرده‌ایم با ایرانی‌ها نیز گفت وگو کردیم. ما می‌خواهیم در این میان پلی بسازیم تا این شکاف پر شود و امکان گفتگو میان این دو کشور فراهم گردد، زیرا تنش در منطقه به نفع هیچ کس نیست.»

تنش میان آمریکا و ایران پس از وضع تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران و ادعای آمریکا در مورد تهدید منطقه‌ای ایران و نیز تهدید ایران به نقض برخی تعهداتش در برجام شدت گرفت.

او در بخش دیگری از سخنانش به طرح امریکا برای حل مناقشه فلسطین و اسرائیل موسوم به «معامله قرن» نیز پرداخت و تأکید کرد که در حال حاضر تماسی میان فلسطینیان و امریکا وجود ندارد.

وزیر امور خارجه قطر افزود که موضع کشورش در این مسئله ثابت است و این موضع آن است که قطر از هر طرحی که فلسطینیان قبول کنند حمایت می کند و افزود: «نمی توان راه حلی را بر فلسطینی ها تحمیل کرد، هیچ کشوری در جهان عرب نمی تواند چنین چیزی را بپذیرد».

به گفته محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، «اگر یکی از دو طرف این طرح را رد کند معنایش آن است که طرح غیر عادلانه یا غیر واقع بینانه است، سناریوی بهتر آن است که هردو آن را بپذیرند یا هردو رد کنند».

او ابعاد اقتصادی این طرح را «اعجاب برانگیز» خواند اما تأکید کرد که این طرح اقتصادی باید مبنای سیاسی کارآمدی داشته باشد.

ایالات متحده اعلام کرده که در 25 – 26 ژوئن نشستی برای بررسی ابعاد اقتصادی این طرح در منامه، پایتخت بحرین، برگزار خواهد کرد.

منبع
رویترزرویترز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا