سیاسی

مشارکت ناهمدلانه مصر و اردن و مراکش در نشست مقدماتی «معامله قرن»/پادشاه اردن: مشارکت در کنفرانس بحرین به معنای تایید آن نیست

پادشاه اردن تأکید کرد که حضور اردن در نشست مقدماتی «معامله قرن» در بحرین به معنای حمایت از این طرح نیست.

میدل ایست نیوز: یک مقام بلندپایه در کاخ سفید اعلام کرد که مصر و اردن و مراکش به دولت امریکا پیغام داده اند که در نشست مقدماتی اعلان ابعاد اقتصادی طرح امریکا برای حل مناقشه فلسطین و اسرائیل موسوم به «معامله قرن» شرکت خواهند کرد.

این مقام در گفت وگو با رویترز گفت که این سه کشور حضور خود را به امریکا خبر داده اند، اما درباره سطح حضور این کشورها اطلاعاتی نداد.

در حالی که همه گروه هایی فلسطینی یکصدا مخالفت خود با حضور در این نشست را اعلام کرده اند، امریکا بسیار امیدوار است که کشورهای تأثیرگذار عربی با حضور در این نشست به آن رسمیت ببخشند.

منابع دیپلماتیک عرب به روزنامه «العرب» گفته اند که این کشورها مشارکت خود را مشروط به تغییر روش امریکا در نحوه اعلان طرح خود کرده اند.

به گفته این منابع این تغییر هم باید شامل تفاهم با فلسطینیان برای حضور در نشست شود چون آنها موضوع اصلی نشست هستند و هم اینکه باید ابعاد سیاسی موضوع روشن تر شود و تمرکز بر ابعاد اقتصادی از اولویت خارج شود.

«عزام الاحمد»، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین، گفت که تصمیم اردن و مصر برای حضور در این نشست چیز تازه ای نیست چون این دو کشور روابط بسیار نزدیکی با امریکا دارند.

او افزود که «انتظار ما این است که حضور اردن و مصر در این نشست بیشتر نمادین باشد، هرچند ترجیح ما این بود که اصلا حاضر نشوند».

ملک «عبدالله دوم» پادشاه اردن، روز سه شنبه در گفت وگو با چهره های سیاسی و رسانه ای اردن توضیحاتی درباره این تصمیم ارائه کرد.

او گفت که حضور اردن به معنای ثبت حضور در هر پرونده ای است که به فلسطین مربوط شود و نه حمایت از طرح امریکا.

او تأکید کرد که باید اردن در کنفرانس های بین المللی مربوط به فلسطین حضور داشته باشد، چه در بحرین چه هر جای دیگر، «تا بتوانیم حرف آنها را بشنویم و در جریان تازه ترین تحولات باشیم و از مرحله پرت نمانیم».

پادشاه اردن به صراحت گفت که در تابستان آتی شاهد هیچ تحول تازه ای در موضوع «معامله قرن» نخواهیم بود.

اردن تاکنون حاضر به هیچ گونه حمایتی از طرح «معامله قرن» نشده است و همواره تأکید کرده که این مشکل در وهله اول سیاسی است.

«ناصر بوریطه»، وزیر امور خارجه مراکش، هم چند روز پیش در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «ژان ایو لودریان»، وزیر امور خارجه فرانسه، تأکید کرد که مراکش موضع خود درباره این طرح را وقتی اعلام خواهد کرد که از جزئیات آن مطلع شود.

اظهارات اخیر «دیوید فریدمن»، سفیر امریکا در اسرائیل، درباره اینکه انضمام مناطقی از کرانه باختری به اسرائیل «حق اسرائیل» است بر لحن شدید مخالفت های فلسطنیان افزوده است.

«صائب عریقات»، مذاکره کننده ارشد فلسطینی، در واکنش این اظهارات تأکید کرد که براساس قوانین بین الملل و احکام شورای امنیت سازمان ملل انضمام زمین های اشغالی به اسرائیل «جنایت جنگی» است.

منبع
العرب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا