سیاسی

هشدار شدید امریکا به دولت لبنان درباره حزب الله

ایالات متحده منتظر است که نتایج تحریم های سخت خود بر ایران و حزب الله را ببیند و به دولت لبنان درباره استفاده حزب الله از منابع دولتی هشدار داده است.

میدل ایست نیوز: دولت امریکا همچنان با لبنان به عنوان بخشی از سیاست فراگیر خود در قبال ایران برخورد می کند و با توجه به وجود حزب الله در لبنان، این کشور را دارای سیاستی مستقل از اراده ایران نمی داند و کشوری در محور ایران ـ سوریه به شمار می آورد.

منابع امریکایی به «العربیه» گفته اند که براساس برآوردهای آنها تحریم ها علیه ایران و حزب الله تأثیر بسیاری داشته و امریکایی همه اقدامات لبنان را به دقت زیر نظر دارند و می خواهند مطمئن باشند که حزب الله در محاصره است و از دولت لبنان برای شکستن محاصره استفاده نمی کند.

این مقام امریکایی کرد که واشنگتن همواره بر موضع تند خود در این مسئله تأکید کرده و «مایک پومپئو»، وزیر امور خارجه روسیه، در سفر چند هفته پیش خود به بیروت نیز به صراحت در این باره با مقامات لبنان صحبت کرده و گفته که امریکا تحریمی سخت برای هر شخص یا گروهی که به حزب الله کمک برساند تعیین خواهند کرد.

این مقام افزوده که این فشارها باعث شده که بسیاری از ترس تحریم های امریکا روابط مالی خود را با حزب الله قطع کنند و هم اکنون امریکا منتظر است که ببیند قدم بعدی حزب الله در این تنگنای مالی چیست. امریکایی ها فکر می کنند که گام بعدی حزب الله سلطه بیشتر بر دولت لبنان به منظور استفاده از خزانه آن باشد.

منابع «العربیه» تأکید کرده اند که امریکایی ها به فرمانده ارتش لبنان گفته اند که اگر درگیری ای میان حزب الله و اسرائیل رخ دهد ارتش لبنان نباید خود را وارد آن کند و باید با «بی طرفی» زیرساخت های نظامی لبنان را از حملات لبنان دور نگه دارد.

امریکایی ها به «جوزیف عون»، فرمانده ارتش لبنان، در سفر اخیر وی به ایالات متحده گفته اند که به حمایت از ارتش لبنان اجازه می دهند و از ارتش لبنان به عنوان یک متحد خود انتظار دارند که راه قاچاق سلاح در مرزهای سوریه را ببندد و کنترل بیشتری روی مرزها و نیز فعالیت های حزب الله در جنوب داشته باشد.

امریکایی ها همچنین تأکید کرده اند که اگر درگیری نظامی میان حزب الله و اسرائیل رخ دهد از اسرائیل حمایت خواهند کرد.

همچنین مایک پومپئو در مذاکرات خود با «جبران باسیل»، وزیر امور خارجه لبنان، تأکید کرده که امریکا منتظر است تا تأثیر فشارهای اقتصادی بر حزب الله را ببیند و از دولت لبنان انتظار دارد که مانع استفاده حزب الله از منابع دولتی شود.

با این همه اولویت امریکا جلوگیری از درگیری نظامی حزب الله با اسرائیل است. «دیوید ساترفیلد»، معاون وزیر امور خارجه امریکا، در وساطت های خود برای آغاز مذاکرات اسرائیل و لبنان جهت ترسیم مرزها، درباره موضوع سلاح حزب الله نیز مذاکرات با طرفین داشته است.

در پرونده «نزار زکا» نیز امریکا به موضع گیری رسمی بسنده کرده و از «آزادی شهروند لبنانی نزار زکا» استقبال کرده است. مقام امریکایی در گفت وگو با «العربیه» تأکید کرد که این فرد اقامت دائم در ایالات متحده نداشته و واسطه آزادی او شخص رئیس جمهور لبنان و وزیر امور خارجه این کشور بوده اند.

منبع
العربیة

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا