سیاسی

بازپرس سازمان ملل: دلایل موثقی برای محکومیت بن سلمان در قتل خاشقجی وجود دارد

«اگنیس کالامارد»، بازپرس سازمان ملل متحد تاکید کرد دلایل موثقی وجود دارد که مستلزم انجام تحقیقات با مسئولان عالی‌رتبه عربستان از جمله «محمد بن سلمان»، در رابطه با قتل خاشقجی است.

میدل ایست نیوز: «اگنیس کالامارد»، بازپرس سازمان ملل متحد در امور اعدام‌های خارج از قانون و اقدامات خشونت‌بار تاکید کرد دلایل موثقی وجود دارد که مستلزم انجام تحقیقات با مسئولان عالی‌رتبه عربستان از جمله «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی در رابطه با قتل «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول است.

کالامارد در گزارش خود درباره قتل خاشقجی نوشت: «کشته شدن خاشقجی اعدامی خارج از چارچوب قانون به شمار می رود که مسئولیت آن بر عهده دولت عربستان است.»

وی گفت: «عربستان با قتل یک روزنامه‎‌نگار مرتکب اقدامی شده است که با مبانی اساسی سازمان ملل یعنی حمایت از آزادی بیان سر ناسازگاری دارد.»

کالامارد در گزارش 101 صفحه‌ای خود که پس از انجام 6 ماه تحقیقات آماده کرده است به حساسیت شدید بررسی مسئولیت جنایی ولیعهد سعودی و «سعود القحطانی»،مشاور برجسته دیوان پادشاهی عربستان اشاره کرده که تاکنون تهمتی به آنان نسبت داده نشده است.

وی افزود: «دلیلی برای عدم اجرای تحریم‌ها علیه بن سلمان و مایملک شخصی وی وجود ندارد.»

در همین رابطه، مقامی بلندپایه در دولت امریکا هفته پیش اعلام کرد واشنگتن از مقامات سعودی می خواهد تا پیش از فرارسیدن سالگرد قتل خاشقجی، پیشرفت ملموسی در محاکمه عاملان قتل وی داشته باشند.

قرار است کالامارد، گزارش خود را در 26 ژوئن جاری به شورای حقوق بشر سازمان ملل که 47 عضو از جمله عربستان سعودی دارد، ارائه دهد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا