سیاسی

براساس تحقیقات اولیه عاملان حملات راکتی در عراق از خارج کشور خط می گیرند

یک منبع آگاه تأکید کرد که عاملان حملات راکتی در عراق در قالب «حشد الشعبی» فعالیت می کنند و برخی از اعضای آن سابقه جنگیدن در سوریه را دارند.

میدل ایست نیوز: یک مقام بلندپایه عراقی در بغداد خبر داد که تحقیقات دستگاه امنیت و دستگاه اطلاعات ارتش عراق در دو روز گذشته به اطلاعات مهمی درباره هویت عاملان حملات راکتی به مراکز نظامی و تأسیسات نفتی عراق در موصل و تاجی و بصره رسیده است.

به گفته این مقام آگاه این افراد وابسته به گروهی منسجم هستند که اکثر عناصر آن عضو نیروهای حشد الشعبی اند و برخی از آنها در سوریه فعالیت می کرده اند و در ماه های اخیر به عراق بازگشته اند.

این مقام عراقی گفت که «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق، در حال حاضر با همکاری فرماندهان امنیتی و نظامی در حال بررسی صحت گزارشی است که درباره عاملان حملات راکتی به وی داده شده است.

او افزود که فرماندهان بلندپایه حشد الشعبی نیز برای رسیدن به نتایج ملموس جهت دستگیری افراد این گروه که درون حشد فعالیت می کنند همکاری کرده اند. براساس این گزارش، افراد این گروه با کارت های شناسایی جعلی و سلاح و ماشین و امکانات حشد بدون بازرسی از پست های بازرسی عبور می کنند.

به گفته این مقام، دولت عراق بابت این حملات راکتی به شدت ازسوی امریکا تحت فشار است و بسیاری از نیروهای سیاسی در این باره احساس مسئولیت می کنند و سران حشد الشعبی هم به خطرناک بودن اوضاع و احتمال پاسخ قاطع امریکا درصورت تکرار این گونه حملات واقف اند.

این مقام اظهار داشت که اطلاعات به دست آمده نشان می دهد که این گروه همان گروهی اند که در ترور برخی فعالان مدنی در مناطق جنوبی و بغداد دست داشته اند. این فعالان مدنی اظهاراتی ضد ایران مطرح کرده بودند و مشهورترین آنها «علاء مشذوب»، رمان نویس عراقی، است که در فوریه گذشته در کربلا به قتل رسید. از دیگر قربانیان این گروه کسانی اند که در ماجرای حمله به کنسولگری ایران در بصره در تابستان گذشته دست داشتند.

به گفته این مقام «گفته شده که آنها اسم خودشان را «یگان مأموریت شرعی» گذاشته اند هرچند معلوم نیست این حرف چقدر واقعیت داشته باشد، ضمن اینکه تابع دستورات فرماندهان شناخته شده در صحنه نیستند».

این مقام همچنین افزوده که تحقیقاتی با افسران ارتش و پلیس فدرال در موصل و بغداد درباره چگونگی انتقال سکوهای پرتاب کاتیوشا به مناطق نزدیک به پایگاه های هدف حمله و عدم ثبت پلاک خودروهای حامل صورت گرفته است.

طبق قاعده ارتش و پلیس عراق، هر خودروی حامل سلاح که از پست های بازرسی عبور کند اطلاعاتش و شماره پلاکش ثبت می شود و مسئول پست باید همه برگه های هویتی سرنشینیان را بررسی کند و اینکه از مبدأ و مقصد آنها را ثبت کند، اما هیچ یک از پست های بازرسی نزدیک به مجمع کاخ ها در موصل یا پایگاه نظامی بلد چنین اطلاعاتی را ثبت نکرده اند.

این منبع تأکید کرده که این گروه  را می توان گروهی «غیر محلی، یعنی تابع دستورات خارجی، دانست که نیروهای آن عراقی اند و قرار است این اطلاعات با مقامات ایرانی هم درمیان گذاشته شود تا شاهد تکرار این حوادث نباشیم».

«مهدی آمرلی»، عضو کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق، نیز به «العربی الجدید» گفت که این کمیسیون همه به نوبه خود تحقیقاتی را در این باره شروع کرده و در هر حال مسئولیت را بر عهده همه دست اندرکاران امنیتی چه ارتش و چه پلیس و چه نیروهای حشد الشعبی مستقر در این مناطق می اندازد و با مسئولان آن با قاطعیت برخورد خواهد کرد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا