دسته‌بندی نشدهسرخط خبرها

رکس تیلرسون: ثروت و نقش فعال قطر، علت منازعه خلیج است

«رکس تیلرسون»، وزیر امور خارجه سابق ایالات متحده امریکا در برابر مجلس نمایندگان این کشور اعلام کرد که علت نزاع موجود در منطقه خلیج، ثروت قطر و نقش فعال این کشور در منطقه است.

میدل ایست نیوز: «رکس تیلرسون»، وزیر امور خارجه سابق ایالات متحده امریکا در برابر مجلس نمایندگان این کشور اعلام کرد که علت نزاع موجود در منطقه خلیج، ثروت قطر و نقش فعال این کشور در منطقه است.

وی که در مجلس نمایندگان امریکا درباره دوره مسئولیت خود پیش از برکناری توسط دونالد ترامب سخن می گفت نسبت به اقدامات جراد کوشنر، داماد و مشاور رئیس جمهور امریکا در رابطه با سیاست خارجه که بدون اطلاع وی انجام می شد، ابراز ناخرسندی کرد.

شبکه سی ان ان به نقل از سخنان تیلرسون گزارش داد که کوشنر در برخی موارد طوری رفتار می کرد که گویی وی وزیر امور خارجه در سایه امریکا در بسیاری از مسائل مهم سیاست خارجی است که بدون مشورت با وزیر خارجه واقعی دست به اقداماتی می زند.

رکس تیلرسون با اشاره به نقش کوشنر در سیاست‌های خاورمیانه گفت: «من فهمی از روابط کوشنر و محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی نداشتم اما از ارتباط بسیار میان آن دو اطلاع داشتم.»

وی در پاسخ به سوالی درباره حوادث ماه مه 2017 میلادی یعنی پیش از تصمیم ترامپ برای حمایت از محاصره قطر گفت: «من در آن زمان در ریاض برای آماده‌سازی کنفرانس سران خاورمیانه حضور داشتم و اطلاعی از دیدار کوشنر و استیف بانون با رهبران سعودی و اماراتی در ریاض نداشتم، در این دیدار رهبران خلیجی برنامه خود برای محاصره قطر را ارائه کردند. این جلسه که بدون اطلاع من برگزار شده بود، من را خشمگین ساخت. هنگامیکه محاصره قطر اعلام شد من و جیمز ماتیس، وزیر دفاع سابق از سمت‌های خود کنار گذاشته شدیم.»

وزیر امور خارجه سابق امریکا بحران موجود میان قطر و عربستان و امارات را به ثروت و نقش فعال قطر در منطقه نسبت داد و گفت: «معتقدم قطری‌ها به دلیل ثروت و قدرتی که برای انجام امور به شکل مثبت دارد و همچنین به علت نقشی که قطر ایفا می کند، نقشی که پیشتر قادر به ایفای آن نبود، بحران میان طرف‌های مذکور شکل گرفته است.»

وی با تمجید از نگاه اصلاح‌طلبانه امیر قطر گفت: «امیر قطر و همسر وی رهبرانی هستند که چشم به آینده دوخته‌اند و این امر موجب فشارهایی بر دیگر رهبران در منطقه می شود.»

ریکس تیلرسون، در مارس 2018 میلادی به دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا از وزارت امور خارجه این کشور برکنار و مایک پمپئو جایگزین وی شد.

منبع
القدس العربی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا