دیدگاهسیاسی

تلاش قطر برای بازیابی نفوذ خود در لبنان در ادامه سیاست مقابله با عربستان

قطر به واسطه حمایت از اقتصاد لبنان که با بحران عمیق و بی سابقه‌ای گریبانگیر است، در پی بازیافتن حضور و نفوذ خود در این کشور است.

میدل ایست نیوز: قطر به واسطه حمایت از اقتصاد لبنان که با بحران عمیق و بی سابقه‌ای گریبانگیر است، در پی بازیافتن حضور و نفوذ خود در این کشور است.

منابع سیاسی در بیروت اعلام کردند که دولت قطر تصمیم گرفته است در راستای پر کردن خلأ ایجاد شده در لبنان به دلیل دوری کشورهای خلیجی از بیروت به خاطر تسلط حزب الله بر نهادهای دولتی این کشور، اوراق قرضه لبنان به ارزش تقریبی 500 میلیون دلار را بخرد.

قطر هنوز از زمان خرید این اوراق قرضه و حجم دقیق آن اطلاع‌رسانی نکرده اما هر چه مبلغ این اوراق بیشتر باشد طبیعتا سود مترتب بر آن نیز بیشتر خواهد بود، این در حالی است که بیروت بدهی سنگینی را یدک می کشد که برابر با 150% تولید ناخالص ملی این کشور است.

خبرگزاری مودیز طی گزارشی عنوان کرد که لبنان در سایه کاهش سرمایه‌گذاری‌ها و پایین آمدن سپرده‌گذاری‌ها علیرغم اقدامات ریاضت‌طلبانه اقتصادی در پیش‌نویس قانون بودجه 2019 میلادی پیش‌بینی شده است، با خطر ناتوانی در پرداخت بدهی‌های خود مواجه است.

«علی حسن خلیل»، وزیر امور مالی لبنان اعلام کرد: «اظهارات قطر مبنی بر خرید اوراق قرضه لبنان جدی است و بیانگر پایبندی دوحه به انجام وعده‌های خود در حمایت از ثبات مالی لبنان است.» اما سیاستمدار برجسته لبنانی این اقدام قطر را در راستای لج‌بازی و کینه‌توزی در برابر عربستان سعودی توصیف کرد.

عربستان اخیرا ممنوعیت سفر شهروندان خود به لبنان را لغو کرد اما کمک مالی جدیدی به لبنان ارائه نکرد، ریاض همچنین مبلغ کلانی که بیش از یک میلیارد دلار برآورد می شود و در زمان ملک عبدالله برای خرید تسلیحات از فرانسه جهت تجهیز ارتش لبنان و نیروهای امنیتی این کشور اختصاص یافته بود را بلوکه کرد است.

این نخستین بار است که دوحه طی سال‌های گذشته در جریان نشست اخیر سران کشورهای عربی در بیروت که «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر در آن شرکت کرده بود، از حمایت از اقتصاد لبنان سخن به میان آورد، این در حالی است که بیشتر سران کشورهای عربی این نشست را تحریم کرده بودند.

منابع سیاسی لبنانی بعید ندانستند که هدف از اقدام قطر در خرید اوراق قرضه لبنان، بازیابی نقش خود در این کشور باشد، نقشی که هشت سال پیش در آستانه آغاز اعتراضات و ناآرامی‌ها در سوریه بسیار کاهش یافت و قطر از حامی بشار اسد به حامی مخالفان وی به ویژه گروه‌های تندرو نظیر جبهه النصره تبدیل شد.

نقش قطر در سوریه موجب خشم حزب الله، هم‌پیمان این کشور در لبنان شد به طوری که مناسبات خود را کاملا با قطر قطع کرد اما این مناسبات طولی نکشید که در سایه مواضع خصمانه مشترک دو طرف در قبال عربستان دوباره بهبود یافت.

در این میان، جنبش حماس نقش اساسی در برقراری مناسبات مجدد میان دوحه و حزب‌الله ایفا کرد همچنین «جبران باسیل»، وزیر امور خارجه لبنان هم در تسهیل همگرایی میان این دو نقش‌آفرینی کرد چرا که باسیل به عنوان رئیس جریان ملی آزاد، روابط قدیمی با دوحه داشت و در همین راستا مناسبات حزب الله و قطر با توجه به کینه‌ موجود علیه عربستان روز به رو تحکیم یافت.

در همین ارتباط، منابع سیاسی لبنان بعید دانستند که سفر قریب الوقوع «فلورانس بارلی»، وزیر دفاع فرانسه به بیروت در راستای فعال‌سازی کمک مالی بلوکه شده عربستان به ارتش لبنان انجام بگیرد.

این منابع در ادامه عنوان کردند که بارلی در این سفر درخصوص فروش تجهیزات دریایی به بیروت برای حمایت از مناطق اکتشافی نفت و گاز در طول ساحل لبنان با مقامات این کشور گفت‌وگو خواهد کرد.

شرکت توتال فرانسه به همراه دو شرکت اینی ایتالیا و نوفاتک روسیه مسئولیت اکتشاف گاز در آب‌های سرزمینی لبنان را برعهده دارند.

 

منبع
العرب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا