اقتصادیسیاسی

سازوکار مالی عراق برای پرداخت بدهی اش به ایران

سه مقام آگاه درباره سازوکار خاصی که جهت پرداخت هزینه های واردات از ایران در عراق طراحی شده توضیح دادند.

میدل ایست نیوز: عراق می کوشد که سازوکار خاصی برای پرداخت هزینه های واردات برق و گاز از ایران طراحی کند که بتوان از تحریم های امریکا علیه ایران در امان بماند.

سه مقام عراقی به «القدس العربی» گفتند که براساس این سازوکار عراق هزینه واردات خود را با دینار عراقی می پردازد و ایران می تواند از آن فقط برای خرید کالاهای انسان دوستانه استفاده کند.

عراق با این راه حل می کوشد که ضمن حفظ واردات و تأمین برق برای شهروندان خود که جایگزینی برای آن وجود ندارد، از تحریم های امریکا در امان بماند.

یک مقام بلندپایه عراقی تأکید کرد که این سازوکار نتیجه چند ماه مذاکره عراق با مقامات ایران و امریکاست.

به گفته این مقام، «عراق در ازای گازی که از ایران خریداری می کند اموالی را به صورت دینار عراقی به یک حساب بانکی داخل عراق واریز می کند و ایران نمی تواند از این حساب پولی برداشت کند بلکه از آن برای خرید کالا از خارج عراق استفاده می کند».

یک مقام امریکایی نیز تأکید کرد که ایالات متحده در جریان این سازوکار هست، هرچند سفارت امریکا در بغداد و همچنین سفارت ایران حاضر به اظهار نظر در این باره نشدند.

دو مقام دیگر عراقی ضمن تأیید این خبر تأکید می کنند که این سازوکار با هماهنگی امریکا ایجاد شده است و می گویند که غیر از این هیچ راهی برای پرداخت طلب های ایران در کار نیست.

این دو مقام از اینکه این سازوکار عملا آغاز به کار کرده یا نه توضیحی نداده اند اما تأکید کرده اند که این حساب در بانک تجارت عراق (TBI) باز خواهد شد که اکثر مبادلات مالی دولت عراق از آن صورت می گیرد.

یک منبع آگاه تأکید کرد که مذاکرات لازم برای افتتاح این حساب با این بانک انجام شده اما هنوز حساب باز نشده است.

یکی از این مقامات عراقی تأکید می کند که این به معنای تبدیل شدن عراق به یک بنگاه صرافی برای اموال ایران است و می افزاید که وزارت خزانه داری امریکا به روند فعالیت بانک عراقی تی بی آی اعتماد دارد و هم اکنون مذاکرات برای تضمین مصونیت این سازوکار از تحریم های امریکا در جریان است.

منبع
القدس العربی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا