سیاسی

بمباران هوایی سوریه، این بار با پیغامی به ایران

مهم ترین ویژگی حمله هوایی اخیر اسرائیل به سوریه آن است که فقط چند روز پس از نشست امنیتی قدس انجام گرفته است.

میدل ایست نیوز: هنوز چند روز از نشست سه جانبه مسئولان امنیت ملی روسیه و اسرائیل و امریکا در قدس نگذشته بود که نیروی هوایی اسرائیل مواضع نظامی نیروهای سوریه را که گفته می شود به مراکز حضور نیروهای ایرانی تبدیل شده هدف قرار داد. حمله ای که پیامی آشکار از اسرائیل به ایران است با این مضمون که اجازه تثبیت حضور نظامی ایران در مرکز و جنوب سوریه را نخواهد داد.

اخبار منتشرشده درباره آمار قربانیان این حمله که صبح روز دوشنبه با ده ها موشک ارتش اسرائیل انجام شد ضد و نقیض است. رسانه های تابع حکومت سوریه از قتل 4 غیر نظامی و مجروح شدن تعدادی دیگر سخن گفتند. اما دیده بان حقوق بشر سوریه از قتل 6 غیر نظامی ازجمله 3 زن و کودک در حومه دمشق و 9 مسلح از نظامیان وابسته به سوریه خبر داد.

در گزارش دیده بان حقوق بشر سوریه آمده که دست کم 10 هدف در حومه دمشق هدف قرار گرفته که ازجمله شامل مقر نیروهای سپاه ایران می شده است. نیروهای حزب الله لبنان هم از این حمله در امان نبوده اند و در منطقه قلمون غربی هدف قرار گرفته اند. براساس گزارش دیده بان حقوق بشر سوریه در پی این حملات آتش سوزی گسترده ای در انبار مهمات حزب الله رخ داده است. علاوه بر این در حمله به فرودگاه نظامی حومه حمص نیز نیروهای ایرانی و حزب الله آسیب دیده اند. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) هم اعلام کرد که نیروهای ارتش توانسته اند 9 موشک اسرائیلی را خنثا کنند.

از سوی دیگر، وزارت خارجه قبرس ترکیه اعلام کرد که موشکی از سامانه دفاع هوایی سوریه به خاک قبرس اصابت کرده است. در بیانیه وزارت خارحه قبرس ترکیه آمده که موشک اصابت کرده به خاک قبرس به سامانه دفاعی اس 200 مربوط می شود و ساخت روسیه است.

ارتش اسرائیل طبق معمول هیچ واکنشی به این خبرها نشان نداد.

این حادثه را نمی توان جدا از نشست مسئولان امنیتی اسرائیل و امریکا و روسیه در بیت المقدس دید. «بنیامین نتانیاهو» در آغاز آن نشست تأکید کرد که اسرائیل هرگز اجازه حضور ایران در سوریه را نخواهد داد. وی در مناسبت دیگری پس از آن هم گفت که درباره اخراج نیروهای ایرانی از سوریه اتفاق نظر هست، و اختلاف فقط درباره نحوه اخراج آنهاست.

روشن است که مسکو و واشنگتن بر تضمین امنیت اسرائیل توافق دارند و یکی از نشانه های این توافق چراغ سبز روسیه به اسرائیل در بمباران هوایی مواضعی در سوریه است که تل آویو آنها را خطری برای خود می داند.

«طه عبدالواحد»، کارشناس امور روسیه، تأکید می کند که نمی توان این حملات را نتیجه آن نشست دانست به این معنا که در آن نشست به روشنی توافق شده باشد که اسرائیل چنین حملاتی انجام دهد.

به گفته وی، روسیه نمی خواهد دربرابر متحدان خود به تنگنا بیفتد و برای همین، به نظر او، ادامه یافتن این حملات نشان دهنده شکست نشست قدس در رسیدن به سازوکاری مشترک با همکاری روسیه جهت پایان دادن به حضور ایران در سوریه است.

روشن است که بمباران اسرائیل بسیاری از مواضعی را هدف قرار داد که پیش تر نیز اسرائیل به آنها حمله کرده بود. به خصوص مقر لشکر یک ارتش سوریه در منطقه کسوه در جنوب دمشق که گفته می شود به پایگاه اصلی نیروهای ایرانی در سوریه تبدیل شده است. این پایگاه مایه نگرانی شدید اسرائیل است و بارها به آن حمله هوایی کرده است.

سرهنگ «احمد رحال»، کارشناس نظامی سوریه ای، معتقد است که حملات اسرائیل به مواضع حکومت سوریه چیز تازه ای نیست و دیگر به یک خبر دست چندم تبدیل شده است.

به نظر او اما این حمله اخیر دو چیز تازه داشت: اول اینکه این حمله پس از نشست سه جانبه قدس انجام شد، دیگر اینکه روشن شد که اسرائیل اطمینان یافته که ایران در تاروپود نظام سوریه از جمله در وزارت دفاع نفوذ کرده است به نحوی که همه مراکز صنعتی نظامی و مراکز پژوهشی و پایگاه های هوایی در کنترل ایرانی است و در نتیجه حمله به هر پایگاهی که زیر نظر بشار اسد باشد به معنای حمله به مواضع ایران است.

او می افزاید که اسرائیل بمباران مراکز مهم تر را تکرار می کند و تأکید می کند که مهم ترین هدف در حملات صبح دوشنبه مرکزی در غرب حمص در نزدیکی دریاچه قنیطره است که در آن تأسیسات شیمیایی هست و گفته می شود که ایرانی ها در آن برای برای ساخت سلاح شیمیایی تلاش می کنند.

به گفته رحال، این حمله ادامه حملات پیشین اسرائیل به مواضع ایران و حزب الله است و نشان می دهد که چرا اخیرا حزب الله از مواضع خود در اطراف دمشق عقب نشینی کرده، چون توان خسارت بیشتر را ندارد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا