سیاسی

نقش پررنگ امارات در عادی‌سازی مناسبات با اسرائیل

امارات متحده عربی اخیرا شاهد رفت‌وآمدهای وزرای اسرائیلی به ابوظبی بوده است که برخی از ناظران امر این سفرها را مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط میان ابوظبی و تل آویو تفسیر می کنند.

میدل ایست نیوز: در راستای گامی بلندتر در مسیر عادی‌سازی آشکار مناسبات میان امارات و اسرائیل، مسجد شیخ زاید به مکانی برای اعلام نخستین سفر وزیر امور خارجه اسرائیل به ابوظبی تبدیل شده است، این اقدام در حالی صورت می گیرد که تنها چند روز از برگزرای کنفرانس منامه ذیل طرح موسوم به معامله قرن سپری می شود.

روزنامه‌ای عبری زبان در گزارشی تصاویر «اسرائیل کاتس»، وزیر امور خارجه این رژیم در محوطه یکی از بزرگ‌ترین مساجد جهان در سفر اخیر وی به ابوظبی را منتشر کرد.

این سفر، نخستین سفر یک مقام اسرائیلی به امارات نیست، بلکه پیشتر «میری ریگیف»، وزیر فرهنگ و ورزش اسرائیل هم در اکتبر گذشته به این کشور سفر کرد که منجر به اعتراض و ناخرسندی عمیقی در میان محافل عربی شد.

دولت اسرائیل در سال‌های اخیر پیشرفت‌های چشم‌گیری در عادی‌سازی مناسبات خود با امارات به دست آورده است، این امر بستر لازم برای سفر رئیس دستگاه دیپلماسی اسرائیل به ابوظبی را فراهم کرده است، این در حالی است که امارات تاکنون رسما اسرائیل را به رسمیت نشناخته است.

سفر رسمی به امارات بدون به رسمیت شناختن اسرائیل!

سفر وزیر امور خارجه اسرائیل به ابوظبی در حالی انجام می شود که طرفین مناسبات دیپلماتیک رسمی با یکدیگر ندارند اما دیگر وجود این روابط بر کسی پوشیده نیست، در همین راستا، روزنامه اسرائیل بالعربیه به نقل از کاتس، وزیر خارجه اسرائیل نوشت: «من به خاطر این که برای نمایندگی از منافع اسرائیل در کشورهای خلیجی در ابوظبی حضور دارم، بسیار شوق‌زده هستم، من به همکاری خود با بنیامین نتانیاهو برای تقویت سیاست همکاری، با توجه به توانمندی‌های اسرائیل در زمینه‌های غیرنظامی، امنیت و اطلاعاتی ادامه خواهم داد.»

https://platform.twitter.com/widgets.js
وزیر امور محیط زیست اسرائیل نیز پیشتر برای شرکت در کنفرانسی مربوط به سازمان ملل به پایتخت امارات سفر و با مقامات عالی‌رتبه اماراتی نیز دیدار کرد.

در این میان، دولت بنیامین نتانیاهو چندی است که بسیار درباره موفقیت‌های خود در زمینه عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی به ویژه منطقه خلیج سخن می گوید، این در حالی است که اسرائیل مناسابت رسمی با این کشورها ندارد.

مساجد جایی برای ترویج عادی‌سازی روابط

در ماه‌های اخیر همزمان با سلسله رویدادهای بزرگی که منطقه خلیج و به طوری کلی جهان عرب شاهد آن بوده است، رفتارهای امارات همچون برخی از کشورهای عربی، گام به گام در حال نزدیک شدن به پذیرش موجودیت اسرائیل و چه بسا افتتاح سفارت تل‌آویو در ابوظبی پیش می رود.

هنوز معلوم نیست که هدف اماراتی‌ها از دادن اجازه به مقامات اسرائیلی که دستان بسیاری از آنها به خون مردم فلسطین آغشته است، از وارد شدن به مسجد شیخ زاید و گرفتن عکس در داخل آن چیست.

وزیر فرهنگ و ورزش اسرائیل هم در سال گذشته در حالی که حجابی بر سر داشت، از مسجد شیخ زاید دیدن کرد و گفت: «این مسجد پیام‌آور دوستی و صلح است، امیدوارم در ابوظبی زندگی خوب و صلح‌آمیزی برای همگان فراهم شود.»، این اقدام با واکنش فعالان اماراتی در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد که این سفر را نشانگر مواضعی تحقیرآمیز و ذلیلانه حکام این کشور دانستند.

مسجد شیخ زاید یکی از اماکن معروف ابوظبی به شمار می رود، این مسجد همچنین سومین مسجد بزرگ در جهان پس از مسجد الحرام مکه و مسجد النبی مدینه محسوب می شود.

همزیستی در امارات

امارات به تلاش‌های خود برای نشان دادن این کشور به عنوان الگویی برای تسامح و همزیستی ادامه می دهد تا از این دریچه، عادی‌سازی روابط با اسرائیل را توجیه کند، در همین راستا برخی از ناظران امر، امارات را به حمایت از گسترش ادیان دیگر به غیر از اسلام در منطقه شبه جزیره عربستان متهم می کنند.

در همین ارتباط، «نهیان بن مبارک آل نهیان»، وزیر تسامح امارات دیدارهای جداگانه‌ای را با«مارک شنایر»، حاخام امریکایی و رئیس موسسه مشترک یهودی، اسلامی در ایالات متحده و مشاور پادشاه بحرین ترتیب داد که برخی این دیدار را بستری برای افتتاح بزرگ‌ترین کنیسه یهودیان به ویژه در سایه همگرایی موجود میان ابوظبی و تل‌آویو تفسیر می کنند.

امارات همچنین در 20 اُم آبریل با حضور هزاران هندوی مقیم این کشور نخستین معبد هندوها را در پایتخت خود در ابوظبی افتتاح کرد، در اوایل ماه آوریل مقامات اماراتی اقدام به نصب مجسمه بودا در اتوبان ابوظبی- دبی کردند.

رقابت بر سر عادی‌سازی روابط با اسرائیل

دولت امارات متحده عربی نقش اصلی را در منطقه خلیج برای برقراری مناسبات مختلف از جمله سیاسی، امنیتی و تجاری با اسرائیل ایفا می کند به طوری که با سفر وزرای اسرائیل این روابط شکل آشکارتری به خود گرفته است.

در پایان باید گفت که مناسبات طرفین در سال 2015 میلادی از زمان افتتاح آژانس انرژی‌های تجدیدپذیر در ابوظبی و ایجاد نمایندگی اسرائیل در این آژانس تقویت شده است همچنین اقدامات امارات در سال 2010 میلادی در میزبانی از تیم جودوی اسرائیل روند این مناسبات را شتاب بخشیده است.

منبع
الخلیج اونلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا