سیاسی

خسارت های شدید امارات با عقب نشینی از یمن

نیروهای نظامی امارات در حال عقب نشینی از مناطق مهم و استراتژیک یمن هستند.

میدل ایست نیوز: مواضعی در یمن که نیروهای نظامی اماراتی از آن عقب نشینی کرده اند دارای اهمیت بسیار به خصوص به لحاظ اقتصادی است. مناطقی مانند مأرب و حدیده و عدن و ساحل غربی به هر لحاظی منابع ثروت مهمی است و برای همین هم امارات آنها را برای حضور نظامی خود برگزیده است.

اما از هفته گذشته به صورتی ناگهانی عقب نشینی تدریجی نیروهای اماراتی از این مناطق آغاز شد. به گزارش الجزیره منابعی در دولت یمن روز چهارشنبه (3 ژوئیه) از عقب نشینی نیروهای اماراتی از استان مأرب در شرق یمن و استقرار نیروهای عربستانی در این منطقه خبر دادند.

در همان روز، روزنامه «وال استریت ژورنال» هم از عقب نشینی «شمار بزرگی از نیروهای اماراتی در یمن از ترس واکنش انتقام جویانه در صورت درگیری نظامی ایران و امریکا» خبر داد.

در 28 ژوئن گذشته نیز خبرگزاری «رویترز» خبر داد که در پی شدت گرفتن تنش میان ایران و امریکا در خلیج، امارات بخشی از نیروهای خود را از یمن خارج کرده است. این تنش ها با اقدامات خرابکارانه علیه چهار نفتکش در نزدیکی بندر فجیره امارات آغاز شد.

این خبرگزاری به نقل از دو دیپلمات خبر داد که نیروهای اماراتی از بندر عدن در جنوب و از ساحل غربی یمن عقب نشینی کرده اند.

استان مأرب حاصلخیزترین زمین های کشاورزی یمن و نیز معادن گرانیت، مرمر، سنگ گچ، و طلق را دارد ضمن اینکه برخی آثار باستانی مهم آن را به یکی از مهم ترین مرکز گردشگری یمن تبدیل کرده است.

عدن هم دروازه اقتصادی یمن و ستون فقرات اقتصاد یمن است و بزرگ ترین پالایشگاه نفت یمن در آن قرار دارد.

نوار ساحلی غربی یمن بر کرانه دریای سرخ هم بنادر بسیار مهمی دارد و به تنگه استراتژیک باب المندب منتهی می شود که روزانه 3 میلیون بشکه نفت از آن عبور می کند.

استان حدیده هم دومین استان پرجمعیت یمن است و 250 کیلومتر خط ساحلی دارد. امارات در همه این مناطق حضور نظامی داشت و اکنون عقب نشینی از این مناطق به معنای خسارتی بزرگ است.

پیش از این مرکز مطالعاتی «اماسک» طی پژوهشی نشان داد که امارات سه نوع نیروی نظامی در یمن دارد. اولین آنها سربازان و افسران ارتش امارات است که 1500 سرباز در یمن دارند و بیشتر مشغول فعالیت های آموزشی هستند.

نوع دوم سربازان یمنی اند که با حمایت و پول امارات شکل گرفته اند و از فرماندهی ارتش یمن تبعیت نمی کنند. نوع سوم مزدوران چند ملیتی هستند با حدود 1800 سرباز که بیشتر اهل کلمبیا و السالوادور و شیلی و اریتره هستند و از فرماندهی گارد ریاستی امارات دستور می گیرند. امارات همچنین افسران بازنشسته امریکایی را که سابقه جنگ در عراق و افغانستان داشته اند در یمن به کار گرفته است.

تلاش برای خروج نیروهای اماراتی مدتی است که در میان مردم یمن آغاز شده است. ازجمله تظاهراتی که روز جمعه (6 ژوئیه) در استان مهره برپا شد. در شبکه های اجتماعی نیز هشتگی به نام «بیرون انداختن امارات خواست ملت است» (طرد امارات مطلب شعبي) راه افتاده است.

«خالد الیمانی»، وزیر امور خارجه مستعفی یمن، در آوریل گذشته از اختلافاتی میان حکومت یمن با نیروهای ائتلاف عربستان و امارات خبر داد.

امارات متحده عربی در عملیات نظامی خارج از خاک خود از 2015 تا ژوئن 2018، حدود 111 کشته از نیروهای نظامی خود داشته است.

بزرگترین ضربه به امارات کشته شدن 48 سرباز اماراتی در یک حمله در استان مأرب بوده است.

نیروهای انصار الله (حوثی) هم بارها خاک امارات را هدف حملات پهپادهای خود قرار داده اند. انصار الله در مه 2019، ویدئویی منتشر کرد که نشان می داد یک پهپاد متعلق به انصار الله به فرودگاه بین المللی ابوظبی حمله کرده است.

منبع
الخلیج اونلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا