اقتصادیسیاسی
موضوعات داغ

ابهام در توقیف نفتکش ایرانی در جبل الطارق

روابط تهران و لندن چند ماهی است به سردی گراییده و پیش بینی می شود با توقیف نفتکش ایرانی توسط دولت انگلیس و تمدید توقیف آن به مدت دو هفته، سردی روابط دو کشور تشدید شود.

میدل ایست نیوز: تنش میان ایران و ایالات متحده وارد فاز تازه ای شده است. در تازه ترین اتفاق روز پنج شنبه 4 ژوئیه، دولت بریتانیا به خواسته دولت امریکا به ضبط و توقیف نفتکش ایرانی در تنگه جبل الطارق اقدام کرد. بعد از این اتفاق تنش های میان ایران و ایالات متحده که چند ماهی است اوج گرفته وارد فاز تازه ای شده است.

در این میان به نظر می رسد بریتانیا تلاش های تازه ای را آغاز کرده تا از مابقی اعضای اتحادیه اروپا که می گویند خود را به حفظ برجام متعهد می دانند فاصله بگیرد. برای همین شاهدیم که روز به روز مواضع لندن و واشنگتن علیه تهران بیش از پیش به هم نزدیک می شود در حالی که مواضع اتحادیه اروپا با کاخ سفید همچنان دور از هم باقی مانده است.
این در حالی است که روابط تهران و لندن چند ماهی است به سردی گراییده و پیش بینی می شود با توقیف نفتکش ایرانی توسط دولت انگلیس و تمدید توقیف آن به مدت دو هفته، سردی روابط دو کشور تشدید شود.

توقیف نفتکش ایرانی جدای از مسائل مربوط به برجام و روابط دو جانبه ایران و انگلیس و ایران و امریکا سوالات بی پاسخی را موجب شده است؛ از جمله این که اعلام شده مقصد این نفتکش که از بندری در ایران بارگیری کرده، بندر بانیاس سوریه بوده، در این صورت چرا باید این نفتکش در جبل الطارق حضور داشته باشد در حالی که مسیر عبوری آن باید کانال سوئز باشد؟ این نفتکش از ایران حرکت کرده و به گفته منابع خبری سه هفته در آب های آزاد حرکت می کرده و از آب های کشورهای بسیاری از جمله ماداگاسکار و آفریقای جنوبی عبور کرده، در طول این مسیر هیچ کس به آن اعتراض نکرده اما همین که می خواسته از جبل الطارق عبور کند متوقف و توقیف شده است، چرا؟ بریتانیا اعلام کرده است که این نفتکش را به دلیل نقض تحریم های اتحادیه اروپا علیه سوریه توقیف کرده است، در این صورت چرا اسپانیا که عضو اتحادیه اروپاست به این اقدام اعتراض کرده است؟! واکنش ایران و متحدانش به این اقدام چه خواهد بود؟!

اینها سوالاتی است که بی پاسخ مانده است و ابهامات فراوانی نسبت به آن وجود دارد. وزارت امور خارجه ایران سفیر انگلیس را احضار کرده و مراتب اعتراض خود را به این اقدام به وی بیان کرده است. در حالی که روزنامه ایندیپندنت گزارش می دهد که وزارت امور خارجه انگلیس می گوید با وجود احضار سفیر به وزارت امور خارجه ایران، واکنش تهران شدید نبوده در حالی که لندن انتظار واکنش تند تهران را داشته است. این مساله بر ابهامات موجود می افزاید. شاید در روزهای آینده ابعاد تازه ای از این اتفاق روشن و تا اندازه ای از ابهامات کاسته شود.

همچنین بخوانید :

ایران توقیف نفتکش بریتانیایی را تکذیب کرد

توقیف نفتکش حامل نفت ایران به سوریه در پی درخواست آمریکا از بریتانیا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا