اجتماعیسیاسی

افسر سابق موساد، یهودی عراقی، زاده ایران، محبوب دیکتاتورهای نظامی

«اری بن مناشه» یهودی عراقی، زاده و بزرگ شده ایران، افسر سابق موساد و اکنون مأمور بهبود وجهه دیکتاتورها در افکار عمومی غرب است.

میدل ایست نیوز: یک دفتر روابط عمومی و هدایت افکار عمومی در کانادا توافق نامه ای به ارزش 6 میلیون دلار با شورای نظامی انتقالی سودان بسته تا برای به رسمیت شناخته شدن شورا در عرصه بین الملل تلاش کند.

«بی بی سی» به اسنادی دست یافته که نشان می دهد شرکت کانادایی «دیکنز اند مادسون» که مقر آن در مونترال است مسئولیت بهبود وجهه شورای نظامی انتقالی سودان را بر عهده گرفته است.

«اری بن مناشه»، رئیس این شرکت، به بی بی سی گفته که توانسته با شورای نظامی انتقالی به توافق برسد تا «به آنها در ایجاد حکومت مدنی و جذب سرمایه و انتخاب نخست وزیر و وزرای مناسب برای اداره کشور تا زمان انتخابات سراسری» کمک کند.

بن مناشه محبوب ترین فرد میان نظامیان جهان در کار بهبود چهره افسران نظامی است. همیشه از روابط دوستانه اش با «رابرت موگابه» سخن گفته است. او همچنین می گوید که «خلیفه حفتر»، افسر شورشی لیبی، هم با وی ارتباط دارد و حفتر را «عامل اتحاد لیبی» می خواند.

او که از خرطوم با بی بی سی صحبت می کرد تأکید کرد که قرارداد نهایی و امضا شده است و افزود که مهم ترین کار برای سودان بهبود اوضاع اقتصادی است.

بن مناشه در پاسخ به این پرسش که چگونه می خواهد وجهه شورایی را بهبود بخشد که متهم به کشتار ده ها تن از افراد غیر نظامی اعتصاب کننده است و اینکه اساسا چگونه می تواند با کسانی همکاری کند که به کشتار دسته جمعی در دارفور دست داشته اند گفت که این نظامی ها قرار نیست در قدرت بمانند، «من اطمینان می دهم که نمی مانند، اما الآن «حمیدتی» تنها کسی است که می تواند برای سودان ثبات بیاورد».

او همچنین برای اولین بار خبر داد که در فوریه گذشته با «عمر البشیر»، رئیس جمهور پیشین سودان دیدار داشته است. او افزود که «به او پیشنهاد دادم که از قدرت کنار برود و دولت انتقالی تشکیل دهد و در عوض با احترام در سودان بماند و دادگاه بین المللی پرونده او را نادیده بگیرد». وی افزود که پیشتر موافقت امریکا را با این طرح گرفته بوده است.

اری بن مناشه کیست؟

مجله «نشنال پست» کانادا بن مناشه را یک یهودی عراقی زاده تهران در 1951 می داند که پدرش گرایش های کمونیستی داشت اما بعد وارد فعالیت تجاری شد.

بن مناشه پیش تر افسر موساد اسرائیل بوده و اولین بار در 1989 در امریکا به اتهام فروش سه هواپیمای جنگنده به ایران بازداشت شد و یک سال در زندانی در نیویورک بود تا اینکه تبرئه شد.

پس از آن، وی یک زندگی معماگونه را پیش گرفت. کتابی با عنوان «سودهای جنگ، شبکه محرمانه سلاح اسرائیلی ـ امریکایی» منتشر کرد و در آن از نشست محرمانه سران حزب جمهوری خواه امریکا، ازجمله جورج بوش، با مقاماتی از سپاه پاسداران ایران در پاریس در 1980 خبر داد که نتیجه آن جلسه توافق بر آزادی گروگان های امریکایی در تهران و نیز شکست «جیمی کارتر» در انتخابات ریاست جمهوری امریکا بود.

بن مناشه در مقام افسر اطلاعات و نیز مشاور امنیتی «اسحاق شمیر»، نخست وزیر اسبق اسرائیل، به جاهای گوناگون دنیا سفر کرده است. در 1992 خاطرات خود را با عنوان «من کشوری ندارم، شهروند جهانم» منتشر کرد و این پایان رابطه او با حکومت اسرائیل بود.

شهروندی کانادا

در 1993 با زنی کانادایی ازدواج کرد و سه سال بعد شهروندی کانادا را گرفت و خیلی سریع یک شرکت روابط عمومی راه انداخت.

در سال 2002، پس از یک کلاهبرداری از یکی از مشتریانش نام او بار دیگر بر زبان ها افتاد. ماجرا آن بود که او با «مورگان زفانگیرای»، نامزد ریاست جمهوری زیمبابوه جلسه ای گذاشت و درباره تلاش برای ترور «رابرت موگابه»، رئیس جمهور وقت زیمبابوه، مذاکره کرد و سپس ویدئوی این جلسه را در اختیار موگابه که از دوستان قدیمش بود گذاشت و در عوض با بستن قراردادی یک میلیون دلاری به سمت مستشار رئیس جمهور زیمبابوه تعیین شد.

زفانگیرای پس از این ماجرا محاکمه و تبرئه شد و دادگاه عملکرد بن مناشه را «شرم آور» خواند، اما بن مناشه تأکید کرد که از کرده خود پشیمان نیست چون «زفانگیرای خودش پیش ما آمد و طرح ترور موگابه را مطرح کرد.»

ریشه عراقی

بن مناشه در مونترال با همسر اهل لتونی خود زندگی می کند. او زاده ایران است و آنجا بزرگ شده و به مدرسه رفته و سپس به اسرائیل مهاجرت کرده، اما سخت بر ریشه عراقی خود تأکید می کند و خود را عراقی می شمرد.

«ایده عدالت و کار درست چیزی است که ما یهودیان عراق براساس آن بار آمده ایم، ما عراقی ها خودمان را اریستوکرات های یهود می دانیم، تربیت ما بسیار خوب بود و ربطی به اسرائیل و صهیونیسم نداشتیم».

او درباره همکاری اش با اسرائیل می گوید: «بله، همکاری کردم، من مهره مناسب در زمان مناسب بودم، عربی و فارسی و انگلیسی را خوب می دانم، امریکا را خوب می شناسم، آن زمان به اسرائیل ایمان داشتم، اما دیگر ندارم».

همچنین بخوانید :

وزارت امور خارجه عراق: بغداد به تحریم اسرائیل پایبند است/ما هیچ رابطه‌ای با اسرائیل نداریم

منبع
بی بی سی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا