سرخط خبرها

کشته شدن بیش از 540 غیر نظامی در حملات ادلب

«شبکه سوریه ای حقوق بشر» ارتش سوریه و روسیه را به کشتن 544 نظامی و زخمی کردن بیش از 2 هزار غیر نظامی متهم کرده است.

گروه «شبکه سوریه ای حقوق بشر» که در بریتانیا مستقر است و به نهادهای ملل متحد گزارش می‌دهد، هر دو ارتش روسیه و سوریه را متهم به انجام «حملات عمدی» به غیرنظامیان در مناطق تحت کنترل شورشیان در استان ادلب و هم‌جوار آن کرده‌است.

این گروه می‌گوید دست‌کم ۱۳۰ کودک در میان قربانیان هستند و بیش از ۲۱۰۰ غیرنظامی نیز زخمی شده‌اند.

«فاضل عبدالغنی»، مدیر «شبکه سوریه ای حقوق بشر»، به رویترز گفته در حملات «عمدی» ارتش روسیه و سوریه، مراکز امدادرسانی نیز هدف قرار گرفته‌اند.

ادلب در شمال غرب سوریه واقع است و پس از آن‌که «بشار اسد»، رئیس‌جمهوری روسیه، موفق شد کنترل مناطق مختلف را دوباره در دست گیرد، محل حضور میلیون‌ها سوری، و نیز گروه‌های مختلف شورشی، به‌طور مشخص اسلام‌گرایان و گروه‌های جهادی، شده‌است.

گزارش‌ها حاکی‌ست نیروهای دولتی سوریه از بهار بر حملات خود به مناطق باقی‌مانده در کنترل شورشیان افزوده‌اند.

در میانه خرداد ماه رئیس‌جمهوری آمریکا از سوریه و متحدان آن خواست به «بمباران جهنمی» ادلب که «به کشتار انبوه بسیاری از غیرنظامیان» انجامیده، پایان دهند. در همان زمان اما مسکو گفته بود وظیفه ترکیه است که جلوی «حملات شورشیان به غیرنظامیان و روس‌ها» را بگیرد.

«شبکه سوری برای حقوق بشر» می‌گوید اطلاعات تازه از روند رخدادها را از ۱۲۰ عضوی که داخل و خارج از کشور دارد، به دست آورده‌است.

سازمان دیدبان حقوق بشر که در ایالات متحده مستقر است، نیز می‌گوید حملات مشترک ارتش‌های سوریه و روسیه، با بمب‌های خوشه‌ای و دیگر تسلیحات آتش‌زا انجام می‌شود و پیامدهای آن به گستره وسیعی از مناطق مملو از غیرنظامیان رسیده‌است.

مسکو و دمشق حمله به غیرنظامیان و هدف قرار دادن آن‌ها با بمب‌های خوشه‌ای یا تسلیحات آتش‌زا را رد کرده‌اند.

سفیر روسیه در سازمان ملل گفته تمامی عملیات نظامی «علیه تحریکات تروریست‌ها انجام می‌گیرد».

«آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل، ماه گذشته از روسیه و ترکیه خواسته بود به اوضاع در ادلب سامان داده و جلوی بحرانی که «فاجعه انسانی» توصیف کرده بود را، بگیرند.

روسیه و ترکیه سال پیش بر سر ایجاد مناطق کاهش تنش در شمال‌غرب سوریه توافق کردند. گفته می‌شود شماری در حدود سه میلیون نفر در حال حاضر در ادلب به سر می‌برند که سه برابر جمعیت این منطقه پیش از آغاز جنگ داخلی سوریه است.

منبع
رویترز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا