سیاسی

عضو ارشد حزب الله لبنان تصمیم گیرنده اصلی در پارلمان عراق؟!

«سلیم الحسنی» تحلیلگر عراقی با انتقاد شدید از فعالیت های عضو ارشد حزب الله لبنان در عراق نوشت که انتخاب «محمد الحلبوسی» به ریاست پارلمان و «عادل عبدالمهدی» به نخست وزیری طبق قانون اساسی کشور نبوده است.

میدل ایست نیوز: در زمان مذاکرات احزاب سیاسی و صحبت بر سر انتخاب رؤسای قوای سه گانه عراق نام شیخ «محمد الکوثرانی» به صورت متداول و به هم پیوسته تکرار می شد. او که دائما در میان نجف، بغداد، تهران و لبنان در سفر بود در ساعت های سخت تصمیم گیری نیز حضور داشت. الکوثرانی کسی بود که رضایتش تعیین کننده وزن کفه ترازوی قدرت بود بنابراین با در نظر گرفتن جایگاه خود موضع خود را مشخص می کرد.

«سلیم الحسنی» تحلیلگر عراقی در یادداشت خود نوشت که الکوثرانی «محمد الحلبوسی» را برای ریاست پارلمان عراق در نظر داشت و در این راستا از او حمایت کرد. شیخ لبنانی که عضو ارشد حزب الله لبنان، بزرگترین تشکل محور مقاومت ضد اسرائیل است در پروژه خود موفق شد و جوانی دائم الخمر که علنا به میگساری و شب نشینی مبادرت می کرد را به ریاست قوه قانونگذاری در عراق  رساند. الحلبوسی که شب های خود را با باده  های ناب سر می کرد قرار را بر این گذاشت که جلسات پارلمان در ساعت یک ظهر برگزار شود تا آثار مستی از وی زدوده شود.

الکوثرانی به سختی برای رساندن «عادل عبدالمهدی» به پست نخست وزیری جنگید. وی با «هادی العامری» در این پروژه پنجه در پنجه افکند و سر انجام «مقتدی صدر» در میان ابراز امیدواری ها عبدالمهدی را به طور رسمی به عنوان نامزد پست نخست وزیری برگزید. سرانجام عبدالمهدی بدون اینکه فراکسیون اکثریتی اعلام شود به عنوان نخست وزیر عراق برگزیده شد.

فراکسیون اکثریت برای الکوثرانی، هادی العامری یا دیگران اهمیتی ندارد، زیرا حقوق تجاری آنان محفوظ است. حال خواه شیعیان عراق پس از این به بدترین سرنوشت دچار شوند؛ زیرا در سایه قانون اساسی مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفته اند که رهبران شیعه، خود آن را نقض کرده اند.

الکوثرانی تلاش های بی وقفه خود را برای رساندن نامزدهای مشمول قوانین هیئت بازپرسی عدالت و متهمان به فساد، به دولت ادامه داد. او از تصمیم «شبل الزیدی» یکی از فرماندهان حشد شعبی برای کاندیداتوری «نعیم الربیعی» برای وزارت ارتباطات حمایت کرد. الربیعی سابقه همکاری با حزب بعث عراق را دارد. اما شیخ الکوثرانی با الزیدی منافع تجاری مشترکی دارد و هیچ اشکالی ندارد که یک  شخصیت بعثی، مجرم و فاسد به وزارتخانه ای برسد که مکالمات و مسائل خصوصی مردم را تحت کنترل دارد.

الکوثرانی، العامری، الاسدی و الزیدی همگی از مواضع مقتدی صدر مطمئن بودند. صدر با زد و بند های وزارتخانه ای مخالفتی ندارد بلکه از چنین اقداماتی و بالتبع از سود آن استقبال می کند. زدو بند های وزارتخانه ای برای صدر و دیگران به مثابه معامله قرن است!

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا