سیاسی

معاون «محمود عباس» در سفر پنج روزه به عراق دنبال چه بود؟/تلاشی برای نزدیک شدن به ایران

«نبیل شعث» در سفر پنج روزه به عراق با بسیاری از چهره های سیاسی عراق به خصوص چهره های نزدیک به ایران دیدار و گفت وگو کرد.

میدل ایست نیوز: «نبیل شعث»، مشاور رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در امور خارجی و روابط بین الملل و رئیس دایره فلسطینیان خارج از کشور، از 23 تا 27 ژوئن سفری طولانی به بغداد انجام داد و با بسیاری از چهره های سیاسی این کشور دیدار کرد.

او چند سخنرانی هم در عراق داشت و در سخنرانی ها و دیدارهایش که با برگزاری نشست منامه برای اعلان ابعاد اقتصادی «معامله قرن» همراه شد این نشست را «رشوه دادن به فلسطینیان» خواند و تأکید کرد که فلسطین دلارهای امریکایی و فشارهای امریکا برای پذیرش معامله قرن را نخواهد پذیرفت.

او روز 25 ژوئن در بغداد کنفرانسی مطبوعاتی برگزار کرد تا درباره اهداف سفرش به عراق سخن گفت. در این کنفرانس مطبوعاتی، خبرنگاران عراقی از او درباره روابط تشکیلات خودگردان فلسطینی با ایران پرسیدند و او پاسخ داد: «امریکا می کوشد که معامله قرن را با کمک کشورهای منطقه اجرایی کند، این کار با ساختن یک دشمن تازه برای اعراب انجام می شود که نمونه اش ایران است، امریکا می خواهد بگوید که ایران کشور شرور است، اما فلسطینیان و اعراب خودشان نحوه تعامل با ایران را تعیین می کنند و نه امریکا».

شعث از نقش ایران در حمایت از مقاومت فلسطین و از نقش قطر در کاهش مشکلات معیشتی فلسطین تقدیر کرد و از عراق خواست که به کمک مالی و اقتصادی فلسطین بشتابد.

در 27 ژوئن شعث در دیدار با «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق، پیغام مکتوب «محمود عباس» را به وی تحویل داد. عبدالمهدی در این دیدار تأکید کرد که عراق از فلسطین حمایت می کند و در پی گسترش روابط برادرانه و به سهم خود در کمک های مالی به بودجه فلسطین که وزرای دارایی کشورهای عربی بدان متعهد شده اند پایبند است.

نبیل شعث در این سفر با سران سیاسی عراق نیز دیدار کرد و محور همه دیدارها تازه ترین تحولات فلسطین، مخالفت با معامله قرن و نشست منامه، و گسترش روابط دوجانبه و حمایت اقتصادی و سیاسی از فلسطین بود.

او روز 26 ژوئن با «نصار الربیعی»، رئیس دفتر سیاسی جریان صدر؛ سران اتحادیه میهنی کردستان؛ «هاله شاکر»، قائم مقام وزارت امور خارجه عراق دیدار و در پژوهشگاه دیپلماسی وزارت امور خارجه سخنرانی کرد. او در مرکز مطالعات نهرین که وابسته به شورای امنیت ملی عراق و نیز در «بیت الحکمه» که وابسته به هیئت وزیران عراق است سخنرانی و همچنین با اعضای کمیسیون روابط خارجی مجلس عراق دیدار کرد.

او همچنین با «سید عمار الحکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز دیدار و در اتحادیه وکلای عراق سخنرانی کرد.

شعث در گفت وگو با «المانیتور» گفت که سران فلسطین در کنار مخالفان معامله قرن که عراق در رأس آنهاست می ماند. «با نمایندگان همه طیف های ملت عراق از شیعه و سنی و کرد دیدار کردم و اطمینان داریم که عراق با شکست داعش و حل مسائل طایفه ای بار دیگر به جایگاه خود در منطقه بازخواهد گشت. ما با ایران مشکلی نداریم، ایران حامی مبارزات ملت فلسطین بود و می کوشیم روابطمان را با ایران تقویت کنیم، ایران دشمن ما نیست، دشمن ما اسرائیل است، اما در اختلافات کشورهای عربی با ایران دخالت نمی کنیم».

این اظهارات شعث درباره ایران پاسخ به این سؤال «المانیتور» بود که چرا وی در سفرش به عراق بیشتر با چهره هایی دیدار کرده که نزدیک به ایران شمرده می شوند و آیا در پی رساندن پیغامی به ایران بوده است.

در 25 ژوئن، نبیل شعث با «هادی العامری»، رئیس ائتلاف فتح، و در 24 ژوئن با «ایاد علاوی»، و «اسامه النجیفی» و فلاح الجزایری، استاندار بغداد، و تعدادی از شیوخ عشایر دیدار کرد.

او در 23 ژوئن هم نامه ای مکتوب از محمود عباس را به علی شکری، مشاور بلندپایه رئیس جمهور عراق، تحویل داد و از دفتر حزب کمونیست عراق و با دبیر کل آن، «رائد فهمی» دیدار کرد.

«احمد عقل»، سفیر فلسطین در بغداد، این سفر را عامل مهمی در تقویت روابط فلسطینیان با عراق و تقویت محور مخالف معامله قرن و نشست منامه دانست. او گفت که این دیدار در راستای تلاش های فلسطین برای ایجاد محور ضد اسرائیلی در منطقه است. عقل افزود که این روابط نباید کسی را خشمگین کند  زیرا فلسطین در پی برقراری تعادل سیاسی و امنیتی و اقتصادی در روابط خود است.

در مارس گذشته «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، طی سفری رسمی به بغداد سفر کرد.

عراق پیش از حمله امریکا در سال 2003 به بیش از 42 هزار فلسطینی پناه داده بود، اما براساس آمارهای سازمان ملل شمار فلسطینیان ساکن عراق در اکتبر 2015 کمتر از 7 هزار نفر بوده است.

عراق به دو لحاظ برای فلسطین اهمیت دارد: نخست به لحاظ مالی که فلسطین پس از قطع کمک های امریکا به شدت نیازمند پول است؛ دوم نزدیکی سیاسی و جغرافیایی عراق به ایران، به خصوص که فلسطین در پی افزایش گزینه های سیاسی خود است.

همزمان با این تحولات، اعلام شده که «محمد اشتیه»، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین در هفته جاری به بغداد سفر خواهد کرد. اشتیه که هفته گذشته به اردن رفته بود اعلام کرد که دولتش استراتژی کاهش وابستگی اقتصادی به اسرائیل را پیش گرفته است.

منبع
المانیتور

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا