سیاسی

«گرینبلات» ضمن ارائه جزئیات تازه از «معامله قرن»: صلح فلسطین و اسرائیل کابوسی بزرگ برای ایران است

فرستاده ویژه رئیس جمهور امریکا در خاورمیانه در مصاحبه با «الشرق الاوسط» از همه خواست که برای داوری درباره طرح سیاسی «معامله قرن» عجله نکنند.

میدل ایست نیوز: «جیسون گرینبلات»، فرستاده ویژه رئیس جمهوری امریکا به خاورمیانه، در مصاحبه با «الشرق الاوسط» درباره ابعاد سیاسی طرح امریکا برای حل مناقشه فلسطین و اسرائیل موسوم به «معامله قرن» اطلاعات تازه ای ارائه کرد.

گرینبلات که در کنار «جارد کوشنر» و «دیوید فریدمن» از طراحان اصلی «معامله قرن» دانسه می شود در این مصاحبه تأکید کرد که مناقشه فلسطین و اسرائیل بسیار پیچیده و دشوار است و افزود که طرح سیاسی در 60 صفحه تنظیم شده که در آن نحوه خروج از نزاع بیان شده و سران فلسطینی باید با پذیرش مسئولیت در پی رویارویی با مشکلات برآیند.

او در پاسخ به این پرسش که چرا این قدر از دست فلسطینی ها خشمگین است گفت که مردم فلسطین مشکلات اقتصادی و معیشتی بزرگی دارند اما حاکمانشان این مشکلات را به گردن امریکا می اندازند، «به آنها می گویم پول مردم را خرج خودشان کنید نه خرج تروریست ها». وی افزود که اگر توافق صلح آماده شود «این بازی ها تمام خواهد شد».

گرینبلات درباره زمان اعلان طرح سیاسی معامله قرن و ربط آن به انتخابات پارلمانی اسرائیل در سپتامبر، گفت که رئیس جمهوری امریکا هنوز درباره زمان اعلان طرح تصمیمی نگرفته است.

او همچنین تأکید کرد که در طرح سیاسی معامله قرن از عبارت «راه حل دو کشوری» استفاده نشده است چون «مسئله ای به این پیچیدگی را نمی شود با یک شعار دو کلمه ای حل کرد، فقط از همه می خواهیم صبر کنند تا ببینند چگونه دو طرف به روشی عالی به این نزاع پایان می دهند، البته هیچ کار ساده ای نیست».

نماینده ویژه رئیس جمهوری امریکا بهترین توصیف برای طرح سیاسی معامله قرن را «واقع بینانه، عمل گرایانه، و قابل اجرا» دانست و تأکید کرد که در این طرح برای همه مسائل مورد اختلاف ازجمله آوارگان، وضعیت غزه، و سرنوشت گروه هایی مانند حماس و جهاد اسلامی راه حل پیش بینی شده است.

او در پاسخ به وضعیت شهرک نشینیان اسرائیلی در اراضی فلسطینی گفت که ترجیح می دهد از اصطلاح «شهر» یا «محله» استفاده کند چون «شهرک نشین حالت تحقیرآمیز و یکجانبه دارد».

گرینبلات در پاسخ به این سؤال که آیا محمود عباس و بنیامین نتانیاهو آمادگی مذاکره رودررو را دارند یا نه، گفت که «آنها باید مذاکره کنند، نتانیاهو تاکنون مواضع خوبی داشته، امیدوارم محمود عباس هم به اهمیت این فرصت آگاه شود، آنها می خواهند بگویند ما شکست خورده ایم، اما امریکا شکست نخواهد خورد بلکه با شکست این طرح مردم فلسطین اند که شکست می خورند».

او گفت که امریکا آماده دادن هیچ مشوقی به فلسطینی ها برای منعطف کردن آنها در مذاکرات نیست چون این سیاست پیش از این شکست خورده است.

وی توافق صلح بین اسرائیل و فلسطین را «بزرگ ترین کابوس برای ایران» خواند و گفت که ایران از فلسطینی ها به طور خاص حماس «که گروهی تروریستی است» حمایت می کند تا اوضاع منطقه را به هم بریزد و نفوذ خود را در فلسطین تثبت کند.

گرینبلات در پاسخ به این پرسش که اگر فلسطینی ها یا فلسطینی ها و اسرائیلی ها با هم این طرح را قبول نکنند چه اتفاقی می افتد گفت:  «هیچ اتفاقی، یا آنها می خواهند صلح کنند یا نمی خواهند که در این صورت وضعیت فعلی ادامه پیدا می کند و این به ضرر فلسطینی هاست، چون اسرائیل کشور موفقی بوده است».

نشست اعلان ابعاد اقتصادی طرح موسوم به «معامله قرن» 25 – 26 ژوئن در منامه برگزار شد. فلسطین و بسیاری از کشورهای عربی از شرکت در این نشست خودداری کردند.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا