سرخط خبرها

احزاب کرد کرکوک پس از بیانیه «مسعود بارزانی» از انتخاب یکجانبه استاندار کوتاه آمدند

«مسعود بارزانی» در بیانیه خود تأکید کرد که استاندار کرکوک باید با هماهنگی بغداد انتخاب شود.

میدل ایست نیوز: در پی شدت گرفتن اختلافات در استان کرکوک برسر انتخاب استاندار جدید، «مسعود بارزانی»، رئیس حزب دموکرات کردستان عراق با صدور بیانیه ای تأکید کرد که کردها بر هویت کردی کرکوک چانه نخواهند زد.

بارزانی در بیانیه خود تأکید کرد که مسئله کرکوک یک اختلاف میان چند حزب نیست بلکه مسئله ای تاریخی و سیاسی و دارای ابعاد بسیار است.

در این بیانیه آمده که توافق احزاب کرد بر انتخاب استاندار توافقی مهم و مورد تأیید است اما باید آن را گام اول حل مشکلات دانست و انتخاب استاندار حتما باید با هماهنگی بغداد باشد.

او افزود که شرایط مثبت کنونی در روابط بغداد و اربیل فرصت تازه ای برای حل اختلافات امنیتی و اداری در کرکوک براساس قانون اساسی است و تأکید کرد که کردها بر هویت کردی کرکوک چانه نخواهند زد و باید این منطقه به الگوی همزیستی مسالمت آمیز تبدیل شود تا همه بتوانند در آن برادرانه زندگی کنند.

این بیانیه در حالی صادر شده که احزاب کرد بر انتخاب «طیب جبار امین» به عنوان استاندار جدید برای کرکوک توافق کردند. این توافق با مخالفت اعراب کرکوک همراه شد و آنها تظاهراتی در کرکوک ترتیب دادند.

در پی این بیانیه «خالد شوانی» وزیر مشاور در کابینه ایالتی کردستان و از سران اتحادیه میهنی کردستان اعلام کرد که نیروهای کرد به زودی جلسه ای با حضور نمایندگان اعراب و ترکمانان درباره انتخاب استاندار جدید تشکیل خواهند داد.

او گفت که کردها در شورای استانداری از اکثریت برخوردارند و حق دارند که براساس این اکثریت استاندار را انتخاب کنند اما لازم است که با دیگر نیروها در این باره به تفاهم و توافق برسند.

شوانی افزود که مخالفت برخی نیروهای عرب و ترکمان در کرکوک با کردها به مرحله خطرناکی رسیده اما کردها همواره از آرام کردن اوضاع کرکوک حمایت می کنند.

منبع
روداو

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا