سیاسی

رقابت شدید بدر و عصائب برای ریاست حشد الشعبی

یک منبع آگاه خبر داد که دستورالعمل نخست وزیر عراق برای بازسازی ساختار حشد الشعبی مایه نگرانی سپاه قدس ایران و برخی یگان های حشد الشعبی شده است.

میدل ایست نیوز: چند روز پس از صدور دستور العمل نخست وزیر عراق درباره بازسازی ساختار حشد الشعبی یک منبع سیاسی از رقابت شدید نیروهای عصائب اهل حق، به ریاست «قیس الخزعلی» و سازمان بدر به ریاست «هادی العامری» بر دستیابی به ریاست حشد خبر داد.

این منبع که نخواسته نامش فاش شود به «العالم الجدید» گفته که برخی گروه های مسلح شیعه که به ایران نزدیک اند، از همه مهم تر جنبش نجباء و کتائب حزب الله و خراسانی، حاضر به اجرای دستورالعمل نخست وزیر نیستند چون آن را باعث محدود شدن فعالیت های خود می دانند.

به گفته این منبع سازمان بدر و عصائب از اجرای این دستور العمل حمایت می کنند و می کوشند که دیگر گردان ها را هم به اجرای آن متقاعد کنند.

این منبع افزوده که این دو همچنین رقابت شدیدی برای دستیابی به فرماندهی نیروهای حشد در مرحله آینده دارند و به احتمال قوی رئیس یا نایب رئیس آینده حشد از عصائب باشد، به خصوص که «ابومهدی المهندس» به علت آنکه سن قانونی را پشت سر گذاشته باید از سمت خود کنار رود.

به گفته منبع فرماندهان سپاه قدس ایران از این دستورالعمل به شدت نگران شده اند چون نگران کاهش نفوذ و حضور خود در عراق و به محاق رفتن پروژه ایجاد نیروهای مسلح وابسته به ایران در عراق از نوع حزب الله لبنان هستند.

روزنامه «نیویورک تایمز» پیش از این اعلام کرده بود که این دستورالعمل نخست وزیر عراق تحت فشار امریکا صادر شده است.

پیش از این برخی نیروهای وابسته به حشد الشعبی، به طور خاص کتائب حزب الله و جنبش نجباء، با تأکید بر اینکه همه نیروهایشان نیروی حشد نیست و خود را نیروی مقاومت می دانند گفته بودند که این قانون شامل نیروهایشان نمی شود.

همچنین بخوانید:

وزیر دفاع عراق: حشدالشعبی متعلق به همه مردم عراق است

یکی از سران حزب الدعوه: ایران از حشد الشعبی کسب درآمد می کند/ جانشین آیت الله سیستانی یک شخصیت حوزوی عراقی است

منبع
العالم الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا