سیاسی

ایران نظاره گر خاموش رقابت اروپا و ترکیه در شمال سوریه

موافقت فرانسه و انگلستان با اعزام نیروی نظامی به سوریه نشان دهنده قطعی بودن تصمیم امریکا درباره خروج از سوریه است.

نکات برگزیده مطلب
  • فرانسه و انگلستان اعلام کردند که به خواست رئیس جمهور امریکا در مناطق شمال سوریه و شرق فرات نیروی نظامی مستقر خواهند کرد.
  • نیروهای نظامی فرانسه و انگلستان در مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) در شمال شرقی سوریه در نزدیکی مرز این کشور با ترکیه مستقر خواهند شد.
  • کشورهایی مانند ترکیه و امریکا و فرانسه هنوز حاضر به پذیرش این واقعیت تازه در سوریه نشده اند.
  • امریکا می کوشد متحدان اروپایی و پیمان ناتو را به داشتن نفوذ و نقش در سوریه در ازای پذیرش این مسئولیت به جای امریکا تشویق کند.
  • کردهای سوریه در چند پایتخت اروپایی درحال مذاکره با نمایندگان تهران درباره آینده مناطق شمالی و شرقی سوریه و سازوکار تعامل کردها با دولت مرکزی سوریه هستند.

میدل ایست نیوز: چند روز مانده به نشست سه جانبه رؤسای جمهور روسیه و ایران و ترکیه در چارچوب روند آستانه درباره بحران سوریه، فرانسه و انگلستان اعلام کردند که به خواست رئیس جمهوری امریکا در مناطق شمال سوریه و شرق فرات نیروی نظامی مستقر خواهند کرد.

براساس اطلاعات میدانی، نیروهای نظامی فرانسه و انگلستان در مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) در شمال شرقی سوریه در نزدیکی مرز این کشور با ترکیه مستقر خواهند شد. این دست کم به معنای گسترش فعالیت های نیروهای فرانسوی است که تا پیش از این فقط در منبج و مناطق شرقی فرات حضور داشتند.

در 29 مارس 2018، «امانوئل مکرون» در کاخ الیزه با گروهی از اپوزیسیون سوریه به مدت یک ساعت دیدار و آینده نقش نیروهای فرانسوی در شمال سوریه را بررسی کرد. پس از آن مکرون اعلام کرد که نیروهای نظامی به منبج اعزام می کند تا راه را بر نیروهای ترکیه جهت ورود به مناطق تحت کنترل کردها ببندد. ترکیه پیش تر با جنگ در عفرین کوشیده بود که کنترل نظامی مناطق شمالی سوریه را به دست بگیرد و مانع از آن شود که کردها دربرابر عمل انجام شده قرارش دهند.

پیش از آن، «ژان ایو لودریان»، وزیر امور خارجه فرانسه، در ژوئن 2016 اعلام کرده بود که نیروهای یگان ویژه ارتش فرانسه به نیروهای دموکراتیک سوریه مهمات می دهند و نیروهای هوایی فرانسه به آنها در عملیات علیه داعش در منبج کمک می کند.

تصمیم اخیر فرانسه و بریتانیا بیش از هرچیز نشان می دهد که سوریه همچنان میدان رقابت بازیگران منطقه ای و بین المللی است. همچنین نشانه دیگری از شدت گرفتن اختلافات روسیه و ایران با دیگر کشورهای مهم ازجمله ترکیه است. در حالی که ایران و روسیه می کوشند دستاوردهای نظامی در سوریه را تثبیت و حکومت «بشار اسد» در سوریه را به واقعیت تبدیل کنند و درنتیجه نفوذ خود را در سوریه تحکیم بخشند، کشورهایی مانند ترکیه و امریکا و فرانسه هنوز حاضر به پذیرش این واقعیت تازه نشده اند.

در این میان ترکیه می کوشد در مسیر انتقال به روند سیاسی سنگ اندازی کند تا بتواند نفوذ و سهم خود در سوریه را تضمین و با ایران و روسیه در آن شریک شود.

به نظر می آید موضع قاطع حکومت آلمان در مخالفت با اعزام نیروهای نظامی به سوریه به رغم درخواست امریکا و تأکید بر اینکه اگر قرار باشد آلمان نیرویی به سوریه اعزام کند، باید امریکا هزینه های مالی آن را بپردازد، نشان دهنده آن است که واقعا امریکا می خواهد در آینده نزدیک نیروهای خود را از سوریه خارج کند و می کوشد متحدان اروپایی و پیمان ناتو را به داشتن نفوذ و نقش در سوریه در ازای پذیرش این مسئولیت به جای امریکا تشویق کند.

امریکا یک سال و نیم پیش اعلام کرد نیروهای خود را در سوریه خارج می کند. اما می کوشد که با حفظ حضور نظامی متحدانش مانع از تبدیل مناطق شمالی سوریه به میدان نزاع ارتش سوریه با کردها و نیز مانع از دخالت نظامی ترکیه در این منطقه شود.

اما ایران موافقت فرانسه و بریتانیا را اقدامی به نفع تیم «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی امریکا، می داند. حضور نیروهای اروپایی در سوریه در هر حال مانع از اجرای کامل برنامه هایش در سوریه می شود. ایران حضور نظامی نیروهای دموکراتیک سوریه را به عنوان یک واقعیت نپذیرفته است هرچند با توجه به روابط پیچیده اش با کردهای سوریه  و ترکیه همچنان می توان عاملی مهم برای نزدیک کردن آنها به دولت سوریه باشد.

علاوه بر این، تصمیم اروپا و امریکا در حالی انجام شده که کردهای سوریه در چند پایتخت اروپایی درحال مذاکره با نمایندگان تهران درباره آینده مناطق شمالی و شرقی سوریه و سازوکار تعامل کردها با دولت مرکزی سوریه هستند.

تهران افزایش حضور نظامی اروپا در سوریه را دارای اهداف اقتصادی و در پی دریافت سهم از آینده سوریه و پروژه بازسازی منطقه جنگ زده آن می داند. این وضعیت باعث می شود که ایران با اینکه دربرابر این بلندپروازی های اروپا تنهاست، چندان هم نگران فعالیت های اروپایی ها نباشد. بی تردید روسیه در تحکیم نفوذ و قدرت خود در سوریه حریف جدی تری برای ایران خواهد بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا