سرخط خبرها

بحرین میزبان کنفرانس امنیت دریایی با حضور مقامات ۶۵ کشور خواهد بود

«برایان هوک» تأکید کرده که این کنفرانس ادامه کنفرانش ورشو است.

میدل ایست نیوز:«برایان هوک»، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، روز چهارشنبه ۲۶ تیر اعلام کرد که بحرین در هفته‌های آتی میزبان یک کنفرانس بین‌المللی امنیت دریایی با حضور نمایندگان و مقامات ۶۵ کشور جهان خواهد بود.

به گفته این مقام آمریکایی، کنفرانس مورد اشاره که نتیجه همکاری مشترک میان ایالات متحده و بحرین است در سطح وزیران خارجه کشورها برگزار می‌شود.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان در گزارشی از جلسه سخنرانی آقای هوک در اندیشکده آمریکایی «شورای آتلانتیک» اعلام کرد که کنفرانس بحرین ادامه‌ای بر کنفرانس ورشو است که با موضوع «صلح و امنیت در خارمیانه» بهمن ماه پارسال برگزار شد.

کنفرانس ورشو اما موضوع اختلاف شدیدی میان ایران و لهستان شد به طوری که تهران آن را «کنفرانسی ضدایرانی» خواند، امری که واشینگتن آن را تکذیب کرد. با این حال در جریان این کنفرانس اشارات مستقیم متعددی به ایران شد.

کنفرانس بحرین نیز متعاقب افزایش تنش‌ها در منطقه خلیج فارس و هدف قرار گرفتن چندین نفتکش برگزار خواهد شد. آمریکا می‌گوید که ایران در حمله به این نفتکش‌ها نقش داشته، اما ایران چنین ادعایی را تکذیب می‌کند.

همزمان خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی به نقل از برایان هوک نوشته که آمریکا قصد دارد در طول همین هفته دیپلمات‌های خارجی مستقر در واشنگتن را در جریان اقدامات جدید خود برای تامین امنیت کشتیرانی در خاورمیانه قرار دهد.

به گفته او، فرماندهی مرکزی ایالات متحده بر روی طرحی با هدف خنثی کردن تهدیدها علیه کشتیرانی در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان کار می‌کند.

هوک غروب سه‌شنبه طی یک سخنرانی اظهار داشت: «وقتی در خلیج بودم، به وضوح نیاز به افزایش امنیت دریایی را احساس کردم. وزیر خارجه و رئیس‌جمهوری [آمریکا] نیز در گفت‌وگوهایی که در اجلاس گروه ۲۰ داشتند، متوجه این موضوع شدند».

وی اما توضیح بیشتری درباره استراتژی جدید ایالات متحده نداد و صرفا تاکید کرد که هر گونه تلاشی در این راستا به حمایت دیگر کشورها نیاز دارد تا موفق شود.

پیش از این ژنرال مارک میلی، فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا به مجلس سنای این کشور گفته بود که واشنگتن در صدد تشکیل ائتلافی برای اسکورت نظامی کشتی‌های تجاری در منطقه است.

منبع
رادیو فردا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا