سرخط خبرها

یک کشور خلیجی جانشین ترکیه در پروژه ساخت اف 35 می شود

منابع آگاه امریکایی و خلیجی خبر داده اند که امریکا در حال مذاکره با یک کشور خلیجی برای پیوستن به پروژه ساخت هواپیمای جنگی اف 35 است.

میدل ایست نیوز: چند منبع امریکایی و خلیجی خبر دادند که امریکا پس از خارج کردن ترکیه از پروژه ساخت هواپیمای اف 35 مذاکراتی با یک کشور خلیجی را برای پیوستنش به این پروژه به جای ترکیه آغاز کرده است.

این منبع که نخواسته اند نامشان فاش شود تأکید کرده اند که این کشور خلیجی تمایل بسیاری به پیوستن به این پروژه دارد چون باعث تقویت صنایع دفاعی نوپای این کشور می شود.

در پی پافشاری ترکیه بر خرید سامانه دفاعی اس 400 از روسیه، ایالات متحده ترکیه را از پروژه ساخت این هواپیمای جنگی خارج کرد.

هواپیمای اف 35 پروژه ای اساسی در صنایع جنگی امریکاست که به چند متحد نزدیک امریکا پیش فروش شده است. ترکیه که 100 فروند از این هواپیما را به شرکت امریکایی «لوکهید مارتن» سفارش داده بود، طی قراردادی 9 میلیارد دلاری قرار بود در ساخت برخی قطعات آن مشارکت داشته باشد.

پس از قطع ارتباط ترکیه با این پروژه، روسیه طرح ساخت هواپیمای جنگی سوخوی اس یو 35 را مطرح کرد که از نظر روسیه رقیب اف 35 امریکاست.

امریکا پس از اخراج ترکیه از این پروژه اعلام کرد که  در پی یافتن جانشین هایی برای آن در ساخت قطعات است.

هواپیمای جنگی اف 35 با توانایی بالای رادارگریزی و پرواز در فاصله های طولانی می تواند تأثیری بسیاری بر روند جنگ های آینده داشته باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا