اقتصادیسیاسی

تحریم های امریکا علیه چهره های عراقی، تنگ کردن عرصه بر متحدان غیر شیعی ایران

وجه مشترک افرادی که در تازه ترین لیست تحریم های امریکا نامشان دیده می شود آن است که همه اهل مناطقی هستند که به چنگ داعش افتاده بود و همه متحدان ایران اند.

میدل ایست نیوز: در پی اعلام خبر قرار گرفتن چهار رهبر محلی مهم در لیست تحریم های امریکا و با انتشار اخبار انضمام چهره های دیگری به این لیست در آینده نزدیک بحث های بسیاری در فضای سیاسی عراق درگرفته است. وجه اشتراک این افراد آن است که همگی از شهرهای شمالی و غربی عراق هستند که از چنگ داعش آزاد شده و روابط نزدیکی هم با ایران دارند.

در این میان، بارزترین چهره «احمد الجبوری»، معروف به ابومازن است که رئیس یکی از بزرگ ترین تشکل های اهل سنت در مجلس عراق است. سه نفر دیگر، «نوفل العاکوب»، استاندار برکنار شده نینوا؛ «ریان الکلدانی»، رهبر گروه بابلیون متشکل از نیروهای مسیحی حشد الشعبی، و «وعد القدو» از سران نیروهای شبکی (از اقلیت های دینی و قومی عراق) هستند. این افراد نفوذ گسترده ای در استان های نینوا و صلاح الدین و کرکوک و دیالی دارند و امریکا آنها را به اتهام فساد و نقض حقوق بشر تحریم کرده است.

یک عضو ائتلاف فتح در مجلس عراق خبر داد که پیش تر شایع شده بود که 7 نفر تحریم خواهند شد اما خزانه داری امریکا نام چهار نفر را اعلام کرد. او گفت که این اطلاعات را «محمد الحلبوسی»، رئیس مجلس عراق، پس از بازگشت از واشنگتن در مارس گذشته به آنها اطلاع داده است.

او افزود که چهره هایی از استان انبار و بغداد و کرکوک هم هستند که امریکا آنها را ایادی ایران می خواند و با حمایت ایران وارد مجلس شده اند.

به گفته این نماینده مجلس امریکا با این اقدام می خواهد نشان دهد که نفوذ ایران در مناطق سنی نشین را رصد می کند و دربرابر ایران از جریان سیاسی اهل سنت که از ایران فاصله گرفته اند (یعنی جریان اسامه النجیفی که متحد ائتلاف اصلاح و سازندگی است) حمایت می کند.

این نماینده تأکید کرد که وتوی ایران بر چهره های سیاسی عراق بسیار تأثیرگذارتر از تحریم های امریکاست.

یک سیاستمدار عراقی مطلع از پرونده این تحریم ها خبر داد که امریکا طرح تازه ای برای پیگرد متحدان ایران در عراق طراحی کرده که به زودی فهرست تازه ای متشکل از 6 شخص که یکی از آنها یک سیاستمدار شناخته شده است اعلام خواهد شد.

او گفت امریکا به دوستان عراقی خود اطمینان داده که با جدیت این افراد را تعقیب خواهد کرد و برای این کار با بسیاری کشورهای جهان هماهنگ است تا مانع از دستیابی آنها به هر امتیازی شود.

احمد الجبوری که متحد نزدیک «خمیس الخنجر» است و همواره به زدوبند برای فروش سمت های رسمی در استان های سنی نشین متهم می شود، در واکنش به تحریم شدنش ازسوی دولت امریکا تأکید کرد که می داند چه کسانی باعث بدنامی وی شده اند. وی افزود که در این وضعیت باید به استقلال عراق توجه کرد و آن را مبنای واقعیت و غیر واقعیت دانست.

اما در گفت وگو با «العربی الجدید» با لحنی متفاوت تأکید کرد که این تصمیم امریکا برایش «غافلگیرکننده» بوده و افزود که «البته دخالت امریکا در امور عراق برایش غافلگیرکننده تر است چون امریکا همیشه از همسایه عراق خواسته که در امور داخلی این کشور دخالت نکند اما همزمان خود را در مقام دادگستری عراق نشانده است».

او تأکید کرد که موضوع مبارزه با «پروژه های کاملا عراقی» وی در کار است وگرنه اگر پرونده فساد یا نقض حقوق بشر داشت حتما تاکنون محاکمه شده بود.

ریکان الکلدانی هم با انتشار توئیتی نوشت: همه چیز قابل پیش بینی بود، سیاست حاکمان کاخ سفید داعش را ساخت و حالا با همان نیت تصمیم گرفته اند.

یکی دیگر از وجه اشتراک های این چهار نفر آن است که همگی عضو ائتلاف فتح به رهبری «هادی العامری» و «نوری المالکی» هستند.

احمد الجبوری زاده بیجی است که در پروژه «شوراهای بیداری عشایر» با امریکایی ها همراهی کرد و تاجر دام و زمین است. او در سال 2013 به استانداری صلاح الدین (مرکز آن: تکریت) رسید و سپس وزیر امور استانداری ها شد. در سال 2017 به اتهام فساد مالی بازداشت و پس از مدتی به علت نبود ادله کافی آزاد شد. او نفوذ بسیار بالایی در استان های نینوا و صلاح الدین دارد و به خمیس الخنجر بسیار نزدیک است.

ریان الکلدانی مسیحی زاده روستای قوش است است که پس از حمله داعش یک گردان بزرگ راه انداخت و به حشد الشعبی پیوست. او اختلافات شدیدی با کلیسای کلدانی و دیگر کلیساهای مسیحی عراق دارد و علت این اختلافات نارضایتی رهبران مسیحی از اظهارات او در مقام رهبر مسیحیان است. مناطق مهمی از دشت های نینوا زیر سلطه اوست.

اولین فعالیت سیاسی نوفل العاکوب در تظاهرات مردم مناطق سنی نشین در دولت «نوری المالکی» بود که به شکل گیری داعش انجامید. او پس از «اثیل النجیفی» به استانداری نینوا انتخاب شد و در دوره استانداری عرصه را برای نفوذ و سلطه شبه نظامیان حشد درون موصل باز گذاشت. او در پی حادثه واژگون شدن یک قایق تفریحی در موصل در ماه مارس برکنار شد و پرونده های فساد درباره وی تشکیل شد.

وعد القدو زاده موصل است که به آلمان مهاجرت کرده بود اما در سال 2014 پس از حملات داعش به عراق آمد و به حشد الشعبی پیوست و فرمانده گردان 30 متشکل از نیروهای شبکی شد که شرق و شمال موصل را به دست دارند. برادر او «حنین القدو» نماینده مجلس از اقلیت شبکی است. او متهم به قتل افراد و قاچاق سوخت به سوریه در همکاری با کتائب حزب الله عراق است.

منبع
العربی الجدیدالعرب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا