سیاسی

دفاع شوکه کننده کشورهای مسلمان از سیاست سرکوبگرانه چین درقبال مسلمانان اویغور

تعدادی از کشورهای مسلمان با صدور بیانیه ای تأکید کردند که از اقدامات چین علیه «افراط گرایی» حمایت می کنند.

میدل ایست نیوز: در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل در ماه جاری، سفرای 22 کشور غربی با امضای نامه ای از سرکوب شدید مسلمانان اویغور در استان شین جیانگ چین و نسل کشی فرهنگی آنان به شدت انتقاد کردند و خواستار صدور مجوز ورود ناظران بین المللی شدند. این اقدامی ضعیف دربرابر اقدامات دولت چین برای نابودی فرهنگ مسلمانان اویغور و دیگر اقلیت های مسلمان بود.

اما عجیب آنکه چهار روز بعد از صدور این نامه، با لابیگری چین چند کشور دیگر نامه ای تدوین و به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارسال کردند. این نامه به امضای 37 نماینده رسیده بود و در آن از «اقدامات دولت چین علیه افراط گرایی و مبارزه چین با تروریسم» حمایت شده بود. در این نامه ادعا شده بود که در چین حقوق انسانی برای همه نژادها تضمین شده است. جالب اینجاست که در کنار کشورهایی که معمولا نامشان در چنین بیانیه هایی دیده می شود، یعنی روسیه و کره شمالی و کوبا و ونزوئلا، نام چند کشور مسلمان را در تأیید آنچه «بزرگ ترین حمله به مسلمانان در عصر جدید» خوانده می شود می بینیم.

این نامه سرسپردگی شرم آور کشورهایی مانند پاکستان، عربستان سعودی، مصر، قطر، امارات متحده عربی، الجزایر و چند کشور دیگر با اکثریت مسلمان است. این کشورها همیشه خود را مدافع اسلام جا می زنند. این نامه نوعی نشان می دهد که دنیایی که در آن پکن حاکم باشد چگونه جهانی خواهد بود.

موارد نقض حقوق بشر که در شین جیانگ رخ می دهد جای انکار ندارد. براساس گزارش ها بیش از یک میلیون مسلمان اویغور در اردوگاه هایی در بازداشت به سر می برند و مجبور به یادگیری زبان چینی و کنار گذاشتن زبان مادری و همچنین آداب و رسوم دینی خود می شوند. حتی کودکان از والدینشان جدا می شوند و در اردوگاه های خاصی شست وشوی مغزی می شوند. 13 میلیون مسلمان که در اردوگاه نیستند، در منطقه به مساحت کشور آلمان، تحت نظامی به شدت امنیتی و کنترل شده زندگی می کنند. یک میلیون مزدور امنیتی و یک نظام پیشرفته سایبری همه افعال این گروه را به دقت زیر نظر دارند.

تأیید چنین کارنامه ای ازسوی کشورهای مسلمان نشان دهنده قدرت چین در استفاده از نفوذ اقتصادی اش بر این کشورهاست. در این میان کشورهایی مانند پاکستان و تاجیکستان به طرح بلندپروازانه راه ابریشم جدید چشم دوخته اند. کشورهایی مانند عربستان هم امیدوارند که در آینده به آن بپیوندند.

کشورهای مسلمان اندکی دربرابر این فشارها کوتاه نیامده اند، مانند اندونزی و مالزی و ترکیه، اما هیچ کدام آن قدر جرئت نداشته اند که نامه کشورهای غربی در محکومیت این اقدامات چین را امضا کنند. شاید اگر ایالات متحده قاطعیت بیشتری در محکوم کردن این اقدامات نشان می داد آنها پشتوانه محکم تری برای ابراز نارضایتی نشان می دادند. اما دولت «ترامپ» در این باره منسجم عمل نکرد. «مایک پومپئو»، وزیر امور خارجه امریکا، با انتقاد از لابیگری چین برای جلوگیری از شرکت برخی کشورها در نشست آزادی ادیان به میزبانی وزارت امور خارجه برخورد با مسلمانان اویغور را «ننگ قرن» خواند.

همزمان، رسانه های چینی خبر دادند که رئیس جمهور چین در دیدار با «محمد بن زاید»، ولیعهد ابوظبی، از امارات بابت «حمایت های ارزشمند» از عملیات امنیتی چین در استان شین جیانگ تقدیر کرده است.

محمد بن زاید هم در این دیدار تأکید کرد که امارات از «تلاش های چین برای تضمین حقوق اقلیت ها» تقدیر و تشکر می کند.

او همچنین تأکید کرد که امارات آماده کمک به چین در جنگ با «گروه های افراط گرای تروریست در ترکستان شرقی» است.

در ماه فوریه سال جاری میلادی نیز «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان، از چین در سرکوب مسلمانان اویغور تلویحا حمایت کرد و گفت: «چین حق دارد که دست به اقدامات ضد ترویستی بزند و مناطقی را که اندیشه تروریستی در آنها رواج دارد پاکسازی و امنیت ملی اش را تأمین کند».

منبع
واشنگتن پست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا