سیاسی

بی تفاوتی امریکا و سکوت مقام های عراقی نسبت به حمله احتمالی اسرائیل

منابع آگاه می گویند امریکایی ها به طرف های ایرانی پیام رسانده اند که در جریان این حمله نبوده اند و به هیچ وجه جریان خاصی برای این حمله با آنها هماهنگ نکرده است.

میدل ایست نیوز: حالا که حدود یک هفته از انفجار در پایگاه حشد الشعبی در استان صلاح الدین می گذرد، رفته رفته بیشتر روشن می شود که این حادثه کار اسرائیلی ها بوده است.

اگر چه حشد الشعبی دو روز بعد از این اتفاق بیانیه ای صادر و اعلام کرد این اتفاق در پی انفجار سوخت جامد جنگ افزارهای نظامی صورت گرفته اما کمتر کسی بیانیه آن را جدی گرفت. در همین رابطه منابع آگاه می گویند که این حادثه حاصل یک انفجار سهوی نبوده بلکه یک عامل خارجی مسبب آن بوده است. به گفته این منابع یک پهپاد اسرائیلی با نقض حریم هوایی عراق اقدام به بمباران مقر حشد الشعبی کرده است.

این اتفاق در حالی می افتد که حدود یک هفته قبل نشریه «فارن پالسی» با انتشار گزارشی اختصاصی به نقل از منابعی در وزارت امور خارجه ایالات متحده خبر داد که «مایک پومپئو»، وزیر امور خارجه امریکا، قصد دارد کاهش تعداد کارکنان سفارت امریکا در بغداد را دائمی کند. این نشریه با اشاره به تصمیم امریکا به کاهش شمار کارکنان سفارت امریکا در بغداد آن را به افزایش تنش ها با ایران مرتبط دانست. دقیقا در همان روزها بود که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز از پایگاه جنگنده های اف -35 دیدن کرد و به ایران هشدار داد که از این جنگنده ها بترسد!

حالا چه ارتباطی میان اقدامات امریکایی ها با حمله احتمالی اسرائیل وجود دارد؟

منابع آگاه می گویند امریکایی ها به طرف های ایرانی پیام رسانده اند که در جریان این حمله نبوده اند و به هیچ وجه جریان خاصی برای این حمله با آنها هماهنگ نکرده است.

اما باور این که امریکایی ها از این جریان خبر نداشته باشند، سخت است. شاید اسرائیل حمله کرده باشد و به امریکا خبر نداده باشد اما این بدان معنا نیست که امریکایی ها به طور کلی از این حمله خبر نداشته باشند. چرا که حداقل امریکایی ها می توانستند با رادارهایی که در پایگاه های خود در عراق مستقر کرده اند حمله کنندگان را ردیابی کنند. پس در خوش بینانه ترین حالت می توان گفت امریکایی ها اگر هم در جریان نبودند به آن اهمیت ندادند. به ویژه که به پایگاهی حمله شده که از دوستان ایالات متحده محسوب نمی شود.

واقعیت این است که ایالات متحده به هیچ عنوان در حال حاضر قصد ندارد وارد هر گونه درگیری نظامی، چه محدود چه نامحدود، با ایران و متحدانش شود. برای همین اگر کسی هم احساس ناامنی می کند، ایالات متحده به آن طرف اجازه می دهد خود به تنهایی اقدام کند، حتی محل اقدام کشور عراقی باشد که ایالات متحده چون در تغییر نظام و تحولات بعد از آن بازیگر اصلی بوده، نسبت به آن حساس است.

در این میان همچنان این سوال آزاردهنده مطرح است که چرا مقامات عراقی واکنشی رسمی نشان نمی دهند؟ نه این اقدام را محکوم می کنند نه نسبت به آن اظهار نظری دارند. تنها عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق گفته است که گروهی برای بررسی آن تعیین شده است. انتظار نمی رود این کمیته ظرف چند روز آینده گزارشی ارائه دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا