سرخط خبرهاسیاسیگفتگو

نامه الجبیر به بن سلمان: بوریس جانسون آدم نادانی است/ او ایرانی‌ها و بشار اسد را دوست دارد

روزنامه الاخبار لبنان اسنادی از دیدار وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج با بوریس جانسون، وزیر خارجه وقت بریتانیا منتشر کرده که در آن «الجبیر» جانسون را فردی نادان و دوستدار ایرانی‌ها و بشار اسد معرفی می کند.

میدل ایست نیوز: روزنامه الاخبار لبنان اسنادی محرمانه را در رابطه با نشست وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج با «بوریس جانسون»، وزیر امور خارجه وقت بریتانیا در سال 2016 میلادی منتشر کرده که در آن به ارزیابی شخصیت و مواضع وی در قبال کشورهای منطقه از جمله ایران و سوریه توسط این کشورهای عربی پرداخته شده است.

در نامه‌ بسیار محرمانه‌ای که «عادل الجبیر»، وزیر امور خارجه وقت عربستان درباره دیدار با جانسون به «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی نوشته، آمده است:

«با توجه به متغیرات سیاسی مربوط به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، مواضع بوریس جانسون، وزیر امور خارجه جدید این کشور به اطلاع جنابعالی می رسد. این اطلاعات از دیدار مشترک وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج با وی در حاشیه نشست‌های عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به دست آمده است، با عنایت به ارزیابی‌های هیات اردنی درباره شخصیت جنجال‌برانگیز جانسون و موضع وی در قبال بشار اسد، به ویژه آنکه وی یکی از مهم‌ترین نامزدهای تصدی نخست وزیری بریتانیا است، به نظر نمی رسد که وی آگاهی درباره اوضاع منطقه خلیج داشته باشد، جانسون به روشنی درباره مسائل مورد گفت‌وگو به ویژه موضع خود در قبال ایران و سوریه، دیدگاه خود را مشخص نمی کند، وی بیشتر تمایل خود را برای انعقاد توافق‌نامه‌های تجاری با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج ابراز می کند.»

الاخبار در ادامه آورده است: ریاست این نشست را از جانب کشورهای عربی، عادل الجبیر برعهده داشت و دیگر اعضای حاضر در نشست مذکور عبارت است از «ريم الهاشمي» وزیر مشاور در امور همکاری‌های بین‌المللی امارات، «خالد بن أحمد بن محمد آل خليفه» وزير امور خارجه بحرین، « يوسف بن علوي» وزیر امور خارجه عمان، «سلطان بن سعد المریخی» وزیر مشاور در امور خارجه قطر، «ناصر المزین» معاون وزیر خارجه کویت در امور شورای همکاری خلیج و «عبد اللطيف بن راشد الزياني» دبیرکل شورای همکاری خلیج.

مهم‌ترین گفت‌وگوهایی که در این نشست رد و بدل شد، به شرح ذیل است:

جانسون: به نظر من، تنها راه‌حل بحران سوریه این است که نمایندگان طیف‌های مختلف سوری در ژنو گردهم جمع شده و گفت‌وگو کنند، در این رابطه دو اصل اساسی وجود دارد:

1.ممنوعیت پرواز نیروی هوایی سوریه به ویژه در مناطق تحت کنترل مخالفت معتدل

2. مخالفان سوری به صورت فعال در گفت‌وگوهای صلح شرکت کنند، واضح ست که گروه‌های معتدل مانند ریاض حجاب تصور روشنی دارند و می توان از این طریق به راه‌حل مد نظر رسید.

در این زمینه جدول زمابندی روشن است، 6 ماه مرحله گفت‌وگو و مذاکره سپس 18 ماه مرحله انتقالی که در آن گروه‌های دیگر هم در روند امور مشارکت می کنند و پس از آن انتخابات برگزار می شود، اما ابهاماتی در این زمینه وجود دارد به طور مثال آیا بشار اسد می تواند در انتخابات شرکت کند؟

الجبیر: اما بشار اسد باید از حکومت کناره‌گیری کند.

آل خلیفه: تمرکز ما بر داعش است، اما مساله حضور گروه‌های دیگر مانند حزب الله چه می شود؟

الجبیر: و شبه نظامیان شیعی افغانی و عراقی

آل خلیفه: و شبه نظامیان طائفی و سپاه پاسداران ایران

جانسون: آیا سپاه پاسداران ایران عملا در آنجا حضور دارند.

آل خلیفه: بله یقینا

جانسون: در مساله یمن و توافق هسته‌ای موضع روشنی داشتیم. ایرانی‌ها معتقدند که بخش مرتبط با خود را اجرایی کردند اما دستاوردهای پیش‌بینی شده را به دست نیاورند. موضوع در گذشته این بود که بزرگترین مساله منطقه، درگیری عربی اسرائیلی است اما من مطمئن نیستم که چنین اعتقادی الان وجود داشته باشد، در حال حاضر گفته می شود که مداخله ایران بزرگترین مساله منطقه است . آیا این درست است؟

الهاشمی: مساله، مداخلات ایران است که امنیت منطقه در سوریه، عراق و یمن و دیگر کشورها را متزلزل کرده است.

المریخی: برخی معتقدند که ایران با توافق هسته‌ای مورد پاداش قرار گرفت.

آل خلیفه: ایرانی‌ها به خاطر حل 20% از مشکلاتی که خود مسبب آن هستند، مورد پاداش قرار گرفتند و 80% مشکلات لاینحل باقی ماند، ایران در زمان شاه، سومین ارتش بزرگ جهان را ایجاد کرد اما این مساله ما را آزرده نکرد زیرا ما با او توافق رسیدیم، اما اکنون تهران چنین تمایلی ندارد، بلکه در پی افزایش تنش و بی ثباتی در منطقه است.

جانسون: زمانی که فیلم ایرانی می بینم، با خود فکر می کنم ایرانی‌ها چه ملت بزرگ و دوستدار صلحی هستند.

آل خلیفه: بله، برخی از آنها اینطور بودند، ما در زمان شاه پس از آنکه به توافق رسیدیم، با ایران روابط مثبتی داشتیم، تجارت ما با این کشور افزایش پیدا کرد، اما اکنون مشکل ما با نظامی است که انقلاب و بی ثباتی را صادر می کند، امیدوارم به اطلاع آنان برسانید که دست از دخالت در امور داخلی همسایگانشان بردارند.

روزنامه الاخبار لبنان در پایان به نقل از نامه الجبیر به بن سلمان می نویسد که جانسون آدم نادانی است که ایرانی‌ها و بشار اسد را دوست دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا