سیاسی

ادعای هآارتص: ایران نسبت به سکوت مقامات عراقی از حملات هوایی اسرائیل به این کشور متعجب است

روزنامه‌ای اسرائیلی به بررسی سکوت مقامات عراقی در قبال حملات هوایی اخیر اسرائیل به اراضی این کشور پرداخت.

میدل ایست نیوز: روزنامه‌ای اسرائیلی به بررسی سکوت مقامات عراقی در قبال حملات هوایی اخیر اسرائیل به اراضی این کشور پرداخت.

روزنامه عبری‌زبان هاآرتص در گزارشی نوشت: «ایران، سکوت بغداد در قبال حملات اسرائیل را امری تعجب‌برانگیز می داند، در همین رابطه، اعضای پارلمان عراق خواستار محکوم کردن و یا دست کم نشان دادن واکنشی به دو حمله اخیر اسرائیل از سوی دولت این کشور در ماه گذشته شدند.»

این روزنامه افزود: «حمله نخست، پایگاهی نظامی در استان صلاح الدین را مورد هدف قرار داد و حمله دوم پایگاهی در استان دیالی را نشانه گرفت، سکوت بغداد همزمان با اظهارات فرید یاسین، سفیر عراق در سوریه انجام شد که پیشتر در سخنانی عنوان کرده بود دلایلی عینی وجود دارد که عادی‌سازی روابط با اسرائیل را اقتضا می کند.»

هآارتص در ادامه سوالات زیر را مطرح کرد: آیا عراق به هدفی جدید برای اسرائیل در جنگ علیه تهدیدات ایران تبدیل شده است؟ یا اینکه عراق به متحد و هم‌پیمان اسرائیل بدل شده است؟این کشور حتی اگر در جنگ با ایران مشارکت نداشته باشد، دست کم در تلاش‌های کشورهای خارجی برای مبارزه با ایران در اراضی‌ خود دخالت و یا واکنشی نشان نمی دهد.

این روزنامه عبری‌زبان اضافه کرد: «حتی اگر پاسخ‌های واضح و شفافی وجود نداشته باشد اما باید گفت که مقامات اسرائیلی پیشتر نشست‌های محرمانه‌ای را با دولتمردان عراقی برگزار کرده‌اند که برخی از این نشست‌ها عملا در اسرائیل صورت گرفته است.»

هآارتص نوشت: «بمباران اخیر اسرائیل به این دلیل انجام شد که ایران بر پایگاه نشانه گرفته شده تسلط یافته و از آن برای انبار کردن موشک‌های بالستیک استفاده می کرد تا پس از آن اقدام به انتقال این موشک‌ها به سوریه و حزب الله لبنان کند یا اینکه به طور مستقیم از عراق برای حمله به اسرائیل از این موشک‌ها استفاده کند.

اما در میان، سوال ذیل مطرح می شود که چه کسی به جنگنده‌های اسرائیلی اف 35 کمک کرده است تا به عراق برسند چرا که این جنگنده‌ها برای رسیدن به عراق نیازمند سوخت‌رسانی در آسمان هستند؟

این رسانه اسرائیلی افزود: «این پرواز طولانی مدت نیازمند عبور جنگنده اسرائیلی از فراز آسمان سوریه و عراق است و اگر این پرواز به صورت مخفیانه انجام نمی شد، رادارهای روسی و سوری آن را شناسایی و رصد می کردند.

به خاطر اینکه اردن اجازه نقض حریم هوایی خود را به جنگنده اسرائیلی نمی دهد، پس به احتمال زیاد این پرواز از آسمان اردن صورت نگرفته است و تنها گزینه، عبور جنگنده‌ مذکور از حریم هوایی سوریه است.»

هآارتص در پایان اظهار داشت: «اگر حملات به انبارهای موشک در عراق منجر به پایان یافتن حضور نظامی ایران در این کشور نشود، این کشور تبدیل به عرصه‌ای برای جنگ بین‌المللی می شود.»

منبع
ناس نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا