اقتصادی

عراق در محصولات کشاورزی استراتژیک به خودکفایی رسید

حجم تولید گندم و جو در عراق در سال جاری این کشور را به آستانه خودکفایی در تولید این محصولات استراتژیک کشاورزی رسانده است.

میدل ایست نیوز: «محمد هاشم العانی»، وزیر بازرگانی عراق، در 5 ژوئیه اعلام کرد که این وزارتخانه حدود 4 میلیون تُن گندم داخلی از کشاورزان دریافت کرده است. این حجم از تولید گندم و جو در عراق که با وجود آتش سوزی حدود 10 هزار هکتار از زمین های کشاورزی به دست آمده، عراق را در مسیر خودکفایی در تولید این محصولات استراتژیک قرار داد.

از اواخر سال 2018 نشانه های خودکفایی عراق در بسیاری از محصولات کشاورزی آشکار شد. در پی آن وزارت کشاورزی عراق واردات 7 محصول کشاورزی را به علت فراوانی تولید داخلی ممنوع اعلام کرد.

«حمید النایف»، سخنگوی وزارت کشاورزی عراق، گفت که عراق 3 میلیون هکتار زمین گندم دارد که این حجم عظیم باعث شده که آتش سوزی زمین های کشاورزی تأثیر چندانی در تولید گندم و جو امسال نداشته باشد.

او گفت که یکی از علل افزایش تولید آن بوده که وزارت کشاورزی از سال 2009 پروژه افزایش زمین های تحت کشت گندم را اجرا کرد و برای این منظور از بذرهای با کیفیتی استفاده کرد که دربرابر خشکسالی و شوری آب عراق مقاوم هستند.

استان میسان (در جنوب عراق، مرکز آن: سماوه) در 17 ژوئیه اعلام کرد که رکورد تولید گندم و جو در استان زده شده و 250 هزار تُن گندم و جو تولید کرده است. استان ذی قار هم در 11 آوریل اعلام کرد که 74 هزار هکتار به زمین های کشاورزی خود افزوده است. استان انبار هم در 23 ژوئیه از فروش بیش از 240 هزار تن گندم خبر داد.

«سهیلا عباس»، عضو کمیسیون کشاورزی شورای استانداری بابل، به «المانیتور» گفت که در فصل کشاورزی کنونی بیش از 100 هزار تن گندم فروخته است. او این حجم از تولید را با وجود خشکسالی و قدیمی بودن فناوری های کشاورزی، دستاورد مهم کشاورزان استان دانست. او افزود که دولت این تولیدات کشاورزی را با قیمت مناسب خریداری کرد و این باعث می شود که کشاورزان انگیزه پیدا کنند و عراق فاصله چندانی با خودکفایی و حتی صادرات این محصولات نداشته باشد.

به نظر می آید این سیاست های کشاورزی با دلخوری استان کردستان همراه شده است. دولت عراق در 20 ژوئن اعلام کرد که افزایش حجم خرید گندم شامل همه استان ها به جز اقلیم کردستان خواهد شد. این مایه ضرر کشاورزان اقلیم شد و علت این تصمیم دولت آن بود که اقلیم طرح کشاورزی خود را به وزارت کشاورزی دولت مرکزی ارائه نکرده بود.

در استان نینوا (مرکز آن: موصل) وزارت بازرگانی عراق اعلام کرد که این استان در فروش گندم به دولت مرکزی رتبه اول در عراق را به دست آورد و تا 22 ژوئیه بیش از 600 هزار تُن گندم فروخته است.

«درید حکمت طوبیا»، مدیر کشاورزی استان نینوا، گفت: «تولید ما می توانست بیشتر هم باشد، اما با کمبود دستگاه های برداشت مواجه شدیم. ضمن اینکه امسال شاهد کم آبی هم بودیم. تعداد 253 مورد آتش سوزی را هم باید اضافه کرد که باعث نابود شدن بسیاری از زمین ها شد».

«حسن نصیف التمیمی»، رئیس اتحادیه تعاونی کشاورزان عراق، گفت که علاوه بر کم آبی و آتش سوزی، سیلاب های بهار هم باعث نابودی حجم زیادی از محصولات در جنوب و مرکز و شمال شرقی کشور شد. او افزود که 15 کشاورز از استان های مختلف گرفتار آتش سوزی و سیل شدند. او بخش زیادی از این آتش سوزی ها را عمدی دانست و گفت که این وضعیت به امنیت غذایی کشور آسیب می زند.

فراوانی بیش از انتظار تولید دانه های خوراکی باعث شد که دولت عراق با دیواره های بتنی ای که از خیابان های بغداد جمع کرده بود انبارهای بزرگ دانه های خوراکی بسازد. پروژه ای که اول از همه در شهر کوت در استان واسط اجرا شد.

«عامر الخفاجی»، مدیر پروژه کود بیولوژیک عراق، تأکید کرد که عراق عملا به مرحله خودکفایی رسیده است و واردات حدود یک و نیم میلیون تن گندم در سال بیش از آنکه برای رفع نیازها باشد برای مخلوط کردن آن در گندم داخلی است که نسبت گلوتن در آن پایین است و برای تولید آرد مناسب نیست.

«عبود العیساوی» رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس عراق، به «المانیتور» گفت که با برنامه ریزی استراتژیک می توان به خودکفایی واقعی و پایدار و نه یک یا دو ساله رسید که لازمه رسیدن به آن کمک به کشاورزان به خصوص در وضعیت های فوق العاده مانند سیل و آتش سوزی است. به گفته او با این کمک ها می توان اعتماد کشاورز به کارش را بالا برد و این همان کاری است که دولت فعلی انجام داده است.

او گفت که کمیسیون کشاورزی دولت را به پرداخت خسارت آسیب دیدگان از سیل و آتش سوزی ملزم کرده است.

این فراوانی محصول گندم و جو و ذرت برآمده از یک چهارم زمین های قابل کشت در عراق یعنی فقط حدود 2/5 میلیون هکتار از 10 میلیون هکتار زمین های کشاورزی عراق است. برای استفاده از این ثروت عظیم عراق نیازمند فناوری های نوین و برنامه ریزی های علمی و پروژه های سرمایه گذاری با کمک مراکز علمی جهانی و به کار گرفتن تحصیل کردگان رشته کشاورزی است که آمار بیکاری در میان آنها بسیار بالاست.

منبع
المانیتور

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا