سیاسی

تحقیقات «FBI» درباره واسطه گری سیاستمداران برجسته عراقی برای فروش تسلیحات امریکا به ایران/ اتهام 5 مقام امریکایی ازجمله رئیس سابق سیا

پنج مقام امریکایی ازجمله رئیس سابق سیا، درباره واسطه گری سیاستمداران برجسته عراقی برای فروش تسلیحات امریکا به ایران متهم شدند.

میدل ایست نیوز: یک بازپرس امریکایی خبر داد که پلیس فدرال امریکا در حال بررسی دست داشتن برخی چهره های نظامی و امنیتی امریکایی و عراقی در معامله های میلیون دلاری است که طی آنها شرکت های نزدیک به ایران و حزب الله به سلاح های حساس ارتش امریکا دست یافته اند.

این مقام امریکایی به «ناس نیوز» گفت که فرماندهان بلندپایه نظامی و امنیتی که پیش تر در عراق فعالیت می کرده اند در رأس آنها رئیس سابق دستگاه اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) و فرمانده سابق عملیات مرکزی و فرمانده سابق نیروهای مارینز و وکیل سابق سیا و ژنرال «فرانک هیلمک» متهم به دریافت میلیون ها دلار رشوه از شرکت های عراقی و امریکایی هستند.

این بازپرس تأکید کرد که چهره های سیاسی درگیر این پرونده برخی چهره های شاخص در صحنه سیاسی و دولتی عراق و برخی افراد نزدیک به آنها و فرماندهان سابق امنیتی و فعالان اقتصادی بزرگ عراقی هستند.

تحقیقات اولیه پلیس فدرال امریکا نشان می دهد که یک شرکت تابع یک رهبر سیاسی مهم عراقی با ارتش امریکا قراردادی بسته که به موجب آن سلاح های ارتش امریکا در پایگاه هایش در عراق خریداری شده است.

براساس این تحقیقات به طور خاص خدمات امنیتی و لجستیک در پایگاه نظامی اسپایکر در تکریت موضوع اصلی این قرارداد 90 میلیون دلاری بوده است.

به گفته این منبع امریکایی، شرکت ها و چهره های امریکایی متهم به دلالی با شخصیت های نزدیک به ایران شده اند، چون مقامات امریکایی پیش از این قراردادها اعلام کرده بود که ایران در انجام عملیات مسلحانه علیه تأسیسات نظامی امریکا در عراق دست داشته است و این افراد از برخی چهره های شاخص عراقی رشوه های کلان دریافت کرده اند.

این منبع تأکید کرده که این جرم در صورت اثبات مشمول قوانین مبارزه با فساد امریکاست که به موجب آن امریکا می تواند چهره های غیر امریکایی همدست با متخلفان امریکایی را هم تحریم کند.

این مقام امریکایی افزوده که یک فعال اقتصادی عراقی که به یکی از چهره های سیاسی شاخص عراق نزدیک است همچنان به صورت منظم دیدارهایی با شرکت های عراقی نزدیک به سپاه پاسداران ایران و حزب الله لبنان و شرکت های امریکایی فعال در عرصه خرید و فروش سلاح برگزار می کند.

پیش از این نشریه «دیلی بیست» گزارشی از فساد در قراردادهای تسلیحاتی در دوره «نوری المالکی» منتشر کرد که بسیاری از جزئیات آن با آنچه در گفته های این مقام امریکایی آمده مطابقت دارد.

المالکی در بیانیه ای در تکذیب این گزارش تأکید کرد که هدف از انتشار چنین گزارش هایی آن است که نام وی در لیست تحریم های ایالات متحده نهاده شود.

منبع
ناس نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا